آیا ماست باعث کاهش قند خون می شود؟

آیا ماست می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد؟

زندگی رنگی به نقل از یورونیوز| آن دسته از خریداران مواد غذایی که چشمان تیزبینی دارند ممکن است در ماه‌های اخیر متوجه برچسب‌های جدیدی در قفسه‌های فروش لبنیات در ایالات متحده شده باشند. برچسب‌هایی که ماست را به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تبلیغ می‌کنند.

این به این دلیل است که سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً اعلام کرده که تولیدکنندگان ماست می‌توانند چنین ادعایی را مطرح کنند، حتی اگر مشخص شده باشد که ادعاهایشان بر اساس شواهد محدودی است.

در واقع بر سر این مسئله توافق علمی میان دانشمندان وجود ندارد، اما نتایج برخی از مطالعاتی که تا کنون انجام گرفته نشان می‌دهد خوردن حداقل ۲ فنجان ماست در هفته ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

اما چرا سازمان غذا و داروی آمریکا به تولید‌کنندگان ماست اجازه داده تا ادعا کنند می‌توانند خطر دیابت را کاهش دهند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد ادعاهایی که فاقد پشتوانه اجماع کامل علمی هستند، از سیاست خاصی پیروی می‌کند. این سازمان می‌گوید شرکت‌ها مجاز هستند ادعاهای خود را داشته باشند اما تا زمانی که در برچسب‌های روی محصولشان یک هشدار مشخص برای جلوگیری از گمراه کردن مردم موجود باشد.

چنین رویه‌ای از سال ۲۰۰۰ برای مکمل های غذایی و از سال ۲۰۰۲ برای مواد غذایی اعمال می‌شود. در آن زمان سازمان غذا و داروی آمریکا با شکایاتی روبرو شد که الزام وجود استانداردی برای وجود اجماع علمی را به چالش می‌کشیدند.

در آن پرونده قضایی، وکلای شرکت‌های تولید‌کننده مواد خوراکی با موفقیت استدلال کردند که چنین استانداردهایی حق آزادی بیان تضمین‌شده در قانون اساسی ایالات متحده را نقض می‌کند.

بعد از این حکم سازمان غذا و داروی آمریکا تصمیم گرفت به جای مبارزه قانونی، یک دسته‌بندی مجزا ایجاد کند. در این دسته‌بندی محصولاتی که ادعا می‌شود مصرفشان خطر ابتلا به بیماری را کم می‌کند، باید برای دریافت مجوز اجماع علمی قابل توجهی را بین کارشناسان واجد شرایط ثابت کنند.

محصولاتی که چنین مجوزی را دریافت کرده‌اند برای مثال شامل برخی از انواع کاکائو هستند که ممکن است بیماری قلبی را کاهش دهند و یا آب توت‌خرس‌هایی که ادعا می‌شود می‌توانند خطر عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری را در زنان کم کند.