نحوه پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید (ساده ترین و موثرترین راه ها)

اکثر خانم ها و آقایان برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید، رد تعریق یا غذا و…، فورا سراغ سفید کننده های قوی شیمیایی می روند که گاهی نتیجه کار اصلا رضایت بخش نیست!

لباس هایی با رنگ روشن به علت راحت ست کردن و عدم جذب گرمای خورشید، طرفداران بسیاری دارد. مشکل اینجاست که پوشاک پرکاربرد روزمره مانند پیراهن، شلوار، مانتو، مقنعه تل دار، روسری و... که به رنگ سفید هستند، به راحتی لک می شوند. اکثر خانم ها و آقایان برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید، رد تعریق یا غذا و…، فورا سراغ سفید کننده های قوی شیمیایی می روند که گاهی نتیجه کار اصلا رضایت بخش نیست!

خوشبختانه راه های خانگی بسیاری مانند استفاده از خمیر دندان، سرکه سفید و نمک، قرص های آسپرین و… برای پاک کردن لکه تعریق از روی یقه حجاب سفید، رد نوشیدنی روی شال، لکه غذا روی لباس و… وجود دارد که می توانید انتخاب کنید و به نتیجه مطلوبی برسید.

8 راه موثر و ساده برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس

افتادن لکه زرد یکی از مشکلات رایجی است که مانع خرید انواع لباس به رنگ سفید می شود. روش های بسیاری برای پاک کردن این لکه ها وجود دارد که باید با توجه به متریال پارچه، روش درستی را انتخاب کنید. راهکارهای پاک کردن انواع لکه روی لباس سفید، عبارت اند از:

خشکشویی

آبلیمو

مایع ظرفشویی

خمیر دندان

قرص آسپرین

جوش شیرین، پراکسید و آب

سرکه سفید و نمک

مواد شوینده

1. پاک کردن قطعی همه لکه ها با خشکشویی

قطعی ترین راه حلی که برای از بین بردن لکه زرد روی لباس سفید به شما توصیه می کنیم، سپردن آن به یک خشکشویی با تجربه است. شستشوی معمولی لکه زرد را از روی لباس کمی می کند، اما اگر در حین شستشو یک اشتباه کوچک داشته باشید، علاوه بر ماندگاری لکه به بافت لباس هم آسیب می رسانید. پس اگر اطلاعات و تجربه کافی از پاک کردن لکه های روغن، لکه نوشیدنی یا هر لکه دیگری روی لباس سفید ندارید، آن را به خشکشویی بسپارید و با صرف هزینه کم لباستان را مانند روز اول تحویل بگیرید.

2. استفاده از جوش شیرین، پراکسید و آبیک

روش قطعی خانگی برای از بین بردن لکه های زرد از روی لباس استفاده از پراکسید، جوش شیرین و آب است. پراکسید از پاک کننده های بسیار قوی محسوب می شود که می تواند به راحتی لکه زرد و انواع لکه های چرک مردگی را از بین می برد.

برای پاک کردن لکه های زرد با این روش کمی جوش شیرین، پراکسید و آب را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی لکه زرد رنگ به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. پس از طی شدن این زمان لباس را مانند مواقع عادی بشویید. مجددا این کار را تکرار کنید تا لباس شما کاملا سفید و بدون لکه شود.

3. روش خانگی پاک کردن لکه با سرکه سفید و نمک

یک ترکیب خانگی بسیار عالی و موثر برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید، استفاده از نمک و سرکه سفید است. برای این منظور مقدار مساوی نمک و سرکه سفید را با هم مخلوط کرده و روی آن کمی آب اضافه کنید.

سپس این ترکیب را روی لکه به مدت نیم ساعت قرار دهید. پس از طی شدن این زمان لباس را شستشو دهید. در صورتی که لکه کاملا پاک نشده مجددا این کار را تکرار کنید. این روش بیشتر برای پاک کردن لکه های زرد رنگ ناشی از تعرق پیشنهاد می شود.

4. خمیردندان، معجزه ای برای محو کردن

لکه هاخمیر دندان علاوه بر اینکه دندان ها را سفید و تمیز می کند اثرات تمیز کنندگی معجزه آسای دیگری نیز دارد که کمتر کسی با آن آشنا است. یکی از اثرات معجزه آسای خمیر دندان، پاک کردن لکه زرد از روی سطح لباس های سفید رنگ است.

برای پاک کردن لکه زرد با این روش ابتدا لباس خود را در آب بخیسانید، پس از آن یک لایه نازک خمیر دندان روی لکه قرار دهید و با مسواک قدیمی آن را حدود ۳۰ ثانیه روی سطح لکه بمالید. سپس لباس را همانند مواقع معمولی بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر از خمیر دندان هایی با قدرت سفید کنندگی بالا استفاده کنید.

نکته: هیچ وجه از خمیر دندان های رنگی استفاده نکنید؛ زیرا بدتر لباس شما را لکه دار می کنند. استفاده از خمیر دندان برای پاک کردن لکه های زرد روی لباس های نخی بسیار نتیجه بخش است و امکان دارد روی الیاف دیگر کارآمد نباشد. طبق تجربه، بهتر است از خمیر دندان بر روی لباس های سفید رنگ استفاده کنید؛ زیرا برخی از آن ها، در کنار از بین بردن لکه ها، رنگ خود لباس را هم از بین می ببرند.

5. ریخت آبلیمو بر روی لکه زرد لباس سفید

آب لیمو برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید یکی از روش های موثر و قدیمی است و هیچ آسیبی به لباس شما نمی رساند. برای پاک کردن لکه با این روش کافی است مقداری آب لیمو روی لکه زرد رنگ بریزید.

سپس به مدت ۲۴ ساعت لباس را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. پس از طی شدن این زمان لباس را با دست بشویید یا در ماشین لباسشویی قرار دهید. قطعا از نتیجه کار شگفت زده می شوید.

6. مایع ظرفشویی از بین برنده چربی ها

مایع ظرفشویی از شوینده های بسیار قدرتمند برای پاک کردن لکه های چربی و رنگ روغن است که لکه های زرد رنگ را هم به آسانی از روی سطح لباس سفید پاک می کند. برای پاک کردن لکه زرد رنگ با این شیوه کافی است قبل از شستشوی لباس با ماشین لباسشویی مقداری مایع ظرفشویی به ماده شوینده اضافه کنید. سپس آن را روی برنامه شستشوی مدنظرتان تنظیم کنید و اجازه دهید ماشین لباسشویی مراحل شستشو را به پایان برساند. پس از بیرون آوردن لباس از ماشین لباسشویی خبری از لکه های زرد رنگ نیست.

7. سفید کردن لباس با پودر قرص آسپرین

شاید برایتان عجیب باشد که برای پاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید می توان از قرص آسپرین استفاده کرد. برای این کار حدود ۴ تا قرص آسپرین را پودر کنید و روی آن نصف پیمانه آب داغ بریزید تا یک ترکیب خمیری به دست بیاید. این ترکیب را روی لکه زرد رنگ بمالید و فرصت دهید ۲ ساعت روی لباس بماند. پس از تمام شدن این زمان لباس ها را با دست یا ماشین لباسشویی شستشو دهید، ولی آب حتما باید گرم باشد.

آسپرین هم مانند سرکه و آب لیمو دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است. از این رو توانایی بالایی در پاک کردن انواع لکه ها از جمله لکه زرد رنگ روی لباس سفید دارد. البته باید خاطر نشان کرد که آسپرین پودر شده را فقط برای لباس های سفید استفاده کنید؛ زیرا احتمال دارد به رنگ لباس های رنگی لطمه بزند و سبب تغییر رنگ آن شود.

8. مواد شوینده، رایج ترین راهکار برای سفید کردن

استفاده از انواع مواد شوینده یکی از روش های رایج پاک کردن لکه زرد رنگ از روی لباس سفید است. اگر به فروشگاه ها سر بزنید شوینده های بسیاری مانند سفید کننده ها، لکه بر و بوراکس برای پاک کردن لکه ها وجود دارد. اگر لباس تان لطیف و حساس نیست با ریختن سفید کننده های صنعتی روی لکه به آسانی می توانید، لکه را پاک کنید. البته این سفید کننده ها ممکن است به قسمت رنگی و الیاف پارچه لطمه بزنند.

بوراکس ماده شوینده دیگری است که می توانید آن را از فروشگاه تهیه کنید. بوراکس علاوه از بین بردن لکه لباس ها، آن ها را خوشبو و روشن می کند. برای این کار نصف پیمانه بوراکس مایع یا پودری را به مواد شوینده خود از ابتدا اضافه کنید. در صورتی که لکه سفید ناشی از زنگ زدگی است، از لکه برهای مخصوص زنگ زدگی استفاده کنید. برای استفاده از این لکه بر حتما دستور آن را با دقت روی بطری مطالعه و دنبال کنید.

کلام آخرپاک کردن لکه زرد از روی لباس سفید یکی از دغدغه های رایجی است که همه ما با آن سروکار داریم و بارها این مشکل را روی مقنعه دخترانه، روسری، شال، مانتو و… تجربه کرده ایم. خوشبختانه امروزه روش های خانگی و غیر خانگی بسیاری از جمله خشکشویی، آبلیمو، مایع ظرفشویی، خمیر دندان، مواد شوینده مخصوص لباس های سفید، پودر قرص آسپرین، استفاده از پراکسید، جوش شیرین و آب یا نمک و سرکه سفید برای حذف این لکه ها وجود دارند.

در بین تمام این راهکارها، استفاده از خمیر دندان بهترین روش خانگی پاک کردن لکه از لباس سفید، محسوب می شود. شما با این راهکارها نه تنها می توانید لباس هایتان را همانند روز اول سفید و روشن کنید، بلکه دیگر هراسی از خرید انواع لباس سفید رنگ نخواهید داشت.