سیکل قاعگی چیست ؟ / سیکل یا چرخه قاعدگی چند روز است؟ / فیلم سیکل قاعدگی

سیکل یا چرخه قاعدگی چست؟ / انیمیشن سیکل قاعدگی + فیلم

اگر هنوز نمی دانید سیکل قاعدگی یا همان چرخه قاعدگی چیست این انیمش خیلی ساده و جذاب برای شما تمام مراحل قاعدگی را به نمایش گذشته است.
سیکل قاعدگی

زندگی رنگی | منظور از سیکل یا چرخه قاعدگی چیست و محاسبه چرخه قاعدگی و بارداری چه فایده‌ای دارد؟ آشنایی با چرخه قاعدگی برای بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که پریود شدن فرایندی طبیعی و ماهانه است، زندگی بانوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به طور مثال اگر قرار است در یک مسابقه شنا شرکت کنید، سفری زیارتی در پیش دارید و یا برای بارداری خود می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید لازم است بدانید که سیکل قاعدگی چیست و چگونه می‌توانید محاسبه چرخه قاعدگی و بارداری را انجام دهید.

پریود که برخی اوقات به‌عنوان قاعدگی یا حیض شناخته می‌شود، به‌عنوان فرایند ماهانه‌ای تعریف می‌شود. در این دوره به دلیل ریزش دیواره رحم، بانوان دچار خونریزی می‌شوند. این خونریزی از رحم، از طریق دهانه رحم و به سمت واژن و خارج از این ناحیه، حرکت می‌کند. چرخه قاعدگی هر ماه بدن زن را برای بارداری آماده می‌کند. پوشش رحم در طول ماه ایجاد می‌شود و اگر زنی باردار نشود، هورمون‌ها به بدن این سیگنال را می‌دهند که قاعدگی را شروع کند. قاعدگی فقط بین بلوغ و یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که زن باردار نباشد.

سیکل قاعدگی چند روز است؟

طول چرخه پریودی یا سیکل قاعدگی زنان متفاوت است و متداول‌ترین طول چرخه بین 23 تا 35 روز است. هرگونه تغییر در طول چرخه قاعدگی که رخ می‌دهد، به‌احتمال زیاد در بخشی از چرخه قبل از تخمک‌گذاری (که فاز فولیکولی نامیده می‌شود) رخ می‌دهد. برای اکثر زنان، فاصله زمانی بین تخمک‌گذاری (زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود) و دوره ماهانه آنها بین 12 تا 16 روز است (به این مرحله لوتئال گفته می‌شود). چرخه قاعدگی می‌تواند طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از 28 روز باشد، به‌خصوص برای جوانانی که به‌تازگی پریود شده‌اند.

  • روزهای 1 تا 6:

دوره پریود و زمانی که خون به دلیل ریزش دیواره رحم از واژن خارج می‌شود.

  • روزهای 7 تا 12:

پس از دوره پریود (مرحله فولیکول). رحم شروع به ضخیم شدن کرده و فولیکول‌های رحم به رشد خود ادامه می‌دهند. سطح استروژن افزایش یافته و تخمک‌ها برای آزادشدن آماده می‌شوند.

  • روزهای 12 تا 15:

مرحله تخمک‌گذاری. در این مرحله یک تخمک از لوله‌های فالوپ واقع در رحم بانوان آزاد شده و آماده بارور شدن می‌شود.

  • روزهای 16 تا 28:

دوره پس از تخمک‌گذاری (مرحله لوتئال) که تخمک‌های آزاد شده هرکدام به مدت 12 الی 24 ساعت زمان دارند تا بارور شوند و در غیر این صورت از بین می‌روند. در این دوره اگر باروری تخمک صورت بگیرد، تبدیل به جنین شده به داخل رحم وارد شده و به دیواره آن می‌چسبد.

اگر لقاح صورت نگیرد، دیواره رحم شروع به ریزش کرده و شکسته می‌شود و چرخه از ابتدا آغاز می‌گردد.

ویدئویی از سیکل قاعدگی

آنچه درباره سیکل یا همان چرخه قاعدگی گفته شد را می توانید در این ویدئو ببینید.