گشادی واژن / خشکی واژن / درمان خشکی واژن / راه درمان خانگی مشکلات واژینال

نقش رابطه جنسی در درمان بیماری زنان

برخی مشکلات و بیماری واژینال زنان با برقراری رابطه جنسی منظم می تواند مرتفع شود.
بیماری واژینال

زندگی رنگی | هرچند بیماری هایی مانند انواع عفونت های واژینال جزو بیماری های شایع دربین زنان است اما مشکلات دیگری هم وجود دارد که شاید کمتر به آنها پرداخته شده است که در این میان می توان به گشادی و خشکی واژن اشاره کرد. اگر شما یا نزدیکانتان از این مشکل در عذاب هستید با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را درباره این مشکلات با شما در میان بگذاریم.

علت گشادی واژن

گشادی واژن معمولاً بعد از زایمان طبیعی رخ می‌دهد؛ زیرا واژن در طی فرآیند زایمان کشیده می‌شود و ممکن است باعث گشاد شدن بافت‌های مربوطه شود. تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، شیردهی و سنوپاوز می‌تواند باعث تغییر در ساختار واژن و نتیجتاً گشاد شدن آن شود.

ورزش‌های سنگین:

ممارسه ورزش‌هایی که موجب فشار زیاد بر منطقه پرینه می‌شوند، نیز ممکن است به طور موقت باعث گشاد شدن واژن شود.

عوامل ارثی:

برخی از زنان به طور طبیعی و با ویژگی‌های ارثی واژنی گشادتری ممکن است داشته باشند.

عوامل دیگر:

عوامل دیگری نیز ممکن است در گشادی واژن تأثیرگذار باشند، از جمله پیری، تروما، عفونت‌های مزمن و...

درمان گشادی واژن

  • تقویت عضلات واژن

تمرین های ورزشی که ویژه لگن می باشند یک راهکار خوب برای تقویت کردن عضله های این قسمت می باشد. این عضله ها در واقع هسته اصلی بدن را شامل می شوند و بر روی کارکرد درست مثانه، روده کوچک، راست روده و رحم بسیار موثر می باشند.

  • رژیم غذایی درست:

یکی از مهم ترین عوامل در درمان گشادی واژن داشتن یک برنامه غذایی خوب و مناسب می باشد که با کمک آن بتوان عضله های داخلی را تقویت نمود و به سلامت واژن کمک کرد. یک برنامه غذایی خوب که سرشار از فییر می باشد می تواند به شما در تقویت عضله که یاری رساند و احتمال ابتلا به یبوست که عاملی برای ضعیف شدن عضله ها است را کم کند.

  • رژیم غذایی درست:

یکی از مهم ترین عوامل در درمان گشادی واژن داشتن یک برنامه غذایی خوب و مناسب می باشد که با کمک آن بتوان عضله های داخلی را تقویت نمود و به سلامت واژن کمک کرد. یک برنامه غذایی خوب که سرشار از فییر می باشد می تواند به شما در تقویت عضله که یاری رساند و احتمال ابتلا به یبوست که عاملی برای ضعیف شدن عضله ها است را کم کند.

  • رابطه جنسی مطلوب:

یک رابطه جنسی خوب میتواند به شما در تقویت عضله های کف لگن کمک کند و همانند تمرین های ورزشی کگل بر درمان گشادی واژن موثر باشد.

وقتی فرد در طول رابطه جنسی به ارگاسم می رسد، واژن دچار انقباض هایی می شود که همین انقباض ها بسیار کمک کننده می باشند و سبب تقویت عضله ها می گردند. در حالت ارگاسم دیواره های واژن در فاصله های زمانی 0.8 ثانیه ای دچار انقباض شده و سپس بعد از رسیدن به اوج لذت آزاد می شوند.

علت خشکی واژن

خشکی واژن یک مشکل رایج و در عین حال آزاردهنده‌ترین بیماری‌ها در زنان است و ممکن است به علت موارد مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، استفاده از داروها، تنش، استرس، آلرژی‌ها، عوامل محیطی، عفونت‌ها یا مشکلات طبی دیگر ایجاد شود. در زنان پس از یائسگی نیز این مشکل رایج‌تر می‌شود.در حالت عادی واژن بانوان به دلیل ترشح هورمون زنانه استروژن مرطوب است. این رطوبت فواید زیادی دارد و از ایجاد زخم مهبل در اثر خشکی بیش از حد جلوگیری می‌کند. در مواردی ممکن است تولید این هورمون در بدن کاهش یابد و در نتیجه رطوبت واژن کم شود یا به‌طور کلی از بین رود. رطوبت ناحیه تناسلی تاثیر بسیار زیادی برروابط جنسی فرد خواهد گذاشت و فقدان آن می تواند سبب درد و احساس ناراحتی شود.

علائم خشکی واژن

  • سوزش و خارش واژن

  • درد واژن

  • درد یا کمی خونریزی بعد مقاربت جنسی با همسر

  • تکرر ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار

  • عفونت ادراری مکرر

  • التهاب واژن

  • عفونت واژینال

  • استروژن که یک نوع هورمون زنانه است، با حفظ ترشحات طبیعی واژن، حالت کشسانی بافت واژن و اسیدیته آن باعث حفظ سلامت واژن می‌شود.

روش های خانگی درمان خشکی واژن

  • مرطوب کننده واژن

کرم های مرطوب کننده واژن، برای بانوانی که نمی توانند یا نمی خواهند از استروژن های موضعی استفاده کنند رطوبت، نرم کنندگی و چربی لازم را در قسمت واژینال و ناحیه خارجی تناسلی فراهم می کند. همچنین پوست حساس ناحیه واژینال را بدون نیاز به هورمون ها، بصورت دلپذیری نرم می کند. معمولا مرطوب کننده ها بعد از یک بار مصرف، تا سه روز خشکی واژن را برطرف می‌کنند. البته لازم است قبل از مصرف این مواد با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

  • روان کننده و لوبریکانت

خشکی واژینال باعث احساس ناراحتی و درد در هنگام رابطه جنسی می شود. به همین دلیل فرد می تواند از ژل های روان کننده واژینال و لوبریکانت استفاده کند. این ژل ها دخول را آسان تر می کنند و دردی به دنبال نخواهد داشت. برای انتخاب بهترین ژل روان کننده حتماً باید از دکتر زنان خود کمک بگیرید.

  • رابطه جنسی منظم

با ابتلا به بیماری خشکی واژن برقراری تماس جنسی دردناک و آزاردهنده خواهد بود ولی در صورت تداوم رابطه جنسی در فواصل نزدیک می توان به درمان این بیماری کمک کرد. داشتن رابطه جنسی منظم به سلامت بافت واژن و قابلیت ارتجاعی بودن آن کمک کرده و از پیری مخاط پیشگیری می کند.