6 علائم سرطان استخوان / با این سرطان خطرناک آشنا شوید

سرطان استخوان چیست و چه علائمی دارد؟

زندگی رنگی | سرطان استخوان به انگلیسی osteosarcoma یا Bone Cancer اصطلاحی برای چندین عارضه مختلف است که در استخوان‌ها ایجاد می‌شود. هنگامی که سلول‌های سرطانی در استخوان رشد می‌کنند، می‌تواند به بافت طبیعی استخوان آسیب برساند. نوع سلول و بافتی که سرطان در آن شروع می‌شود، نوع سرطان استخوان را تعیین می‌کند.

سرطان‌های استخوان چندان رایج نیستند. در واقع کمتر از ۲% از جمعبت کل مبتلایان به سرطان‌ها در جهان به سرطان استخوان مبتلا هستند. درحالی‌که بیماری سرطان استخوان در هر سنی می‌تواند ایجاد می‌شود، اما در کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر از میانسالان و کهن سالان شایع است.

بیماری سرطان استخوان از زمان تکثیر سلول‌های استخوانی به سرعت رشد کرده و شروع به تجزیه کردن استخوان می‌کند. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند از استخوان جدا شده و به استخوان‌های دیگر یا سایر ارگان‌های بدن سفر کنند و به عنوان تومورهای ثانویه به رشد خود ادامه دهند. بیشتر اوقات، مبتلایان به این این سرطان در مکان دیگری از بدن‌شان به سرطان ثانویه مبتلا می‌شوند.

سرطان استخوان نوعی تومور است که در استخوان‌ها ایجاد می‌شود. این تومورها می‌توانند اولیه باشند، به این معنی که در خود استخوان شروع می‌شوند، یا ثانویه، به این معنی که از قسمت دیگری از بدن به استخوان‌ها گسترش یافته‌اند.

علائم سرطان استخوان

سرطان استخوان مانند اکثر بیماریها با علائمی همراه است که طبق مطالعات و بررسی های انجام شده اغلب مشخص ترین علائم آن را در این موارد جستجو کرد:

1- درد

این درد معمولاً در ناحیه‌ای از استخوان که تومور قرار دارد، مداوم و بدتر می‌شود و ممکن است در شب شدیدتر باشد.

2- تورم

تورم در اطراف استخوان آسیب‌دیده ممکن است به دلیل وجود تومور یا تجمع مایع باشد.

3- حساسیت

لمس یا فشار دادن ناحیه آسیب‌دیده ممکن است دردناک باشد.

4- ضعف

ضعف در استخوان آسیب‌دیده ممکن است ناشی از آسیب به خود استخوان یا اعصابی باشد که به آن خدمت می‌کنند.

5- شکستگی

سرطان استخوان می‌تواند استخوان را ضعیف کند و آن را مستعد شکستگی در اثر ضربه یا حتی بدون ضربه کند.

6- خستگی

خستگی و کاهش وزن عمومی ممکن است علائم باشند، به خصوص در مراحل پیشرفته‌تر بیماری.

علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است کمتر شایع باشند، مانند:

  • تب
  • تعریق شبانه
  • بثورات پوستی
  • از دست دادن اشتها
  • تغییرات در عادات روده

با وجود پیشرفت‌های درمانی، سرطان استخوان هنوز هم یک بیماری جدی است. با این حال، چشم‌انداز برای افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. به دلیل تحقیقات و روش‌های درمانی جدید، افراد بیشتری از هر زمان دیگری در حال غلبه بر سرطان استخوان هستند.

علت ابتلا به سرطان استخوان

هنوز دلیل اصلی ابتلا به این سرطان مشخص نیست. اما برخی از عوامل هستند که خطر بروز آن را تشدید می‌کنند. از جمله:

سابقه ابتلا به سرطان استخوان در خانواده

آسیب‌های جسمانی

بیماری‌های زمینه‌ای و وراثتی

تأثیر مصرف سایر داروها

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تشعشات خطرناک

سبک زندگی فردی.

عوامل خطر ابتلا سرطان استخوان

عامل خطر یا ریسک فاکتور در علم پزشکی، عاملی است که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اغلب عوامل تحریک‌کننده می‌توانند به‌صورت مستقیم بر رشد سلول‌های سرطانی تأثیر بگذارند، اما به خودی خود باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود. از جمله مواردی که خطر ابتلا به سرطان استخوان را تشدید می‌کند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

ژنتیک کودکان مبتلا به رتینوبلاستوما خانوادگی که نوعی «سرطان چشم» است، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

افرادی که سابقه بیماری سارکوم در خانواده خود را دارند، در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.افرادی که تحت شرایط پرتودرمانی قرار گرفته‌اند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان استخوان دارند. اکثر سارکوم‌های ناشی از پرتودرمانی شامل آنژیوسارکوم و سارکوم پلومورفی (UPS) از نوع بافت نرم یا استئوسارکوم هستند.

برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی، از جمله عوامل آلکیل‌کننده و آنتراسایکلین‌ها، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ثانویه و معمولاً پوکی استخوان را افزایش دهند.

یک بیماری شناخته شده به نام «بیماری پاژه» وجود دارد. تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری به سرطان استخوان دچار می‌شوند.

یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم Li-Fraumeni وجود دارد که مبتلایان به آن دارای یک نسخه معیوب از یک ژن هستند که به طور معمول به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.