7 رژیم غذایی ضد سرطان / نکاتی که برای مبارزه با سرطان باید بدانیم

هر روز بر جمعیت مبتلا به سرطان اضافه می شود و این در حالی است که هر روز ما بیشتر غرق در مصرف غذاها و عادت های نادرست می شویم.

زندگی رنگی | در این گزارش شما هفت قانون رژیم غذایی و چند نکته دیگر برای پیشگیری از شیوع سرطان به نقل از یک متخصص سرطان پستان را می خوانید.

همه می‌دانیم که سرطان می‌تواند ژنتیکی باشد؛ اما عادت‌های غذایی ما نیز در این امر دخیل هستند. از این‌رو، چه رژیمی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند؟ دکتر چانگ چین-شیان، متخصص سرطان سینه از تایوان، در برنامه «تغذیه سلامت» اپک تایمز درباره عوامل خطر اصلی سرطان و هفت قانون رژیم‌های غذایی ضد سرطان صحبت کرده است.

شیوع سرطان ارتباط تنگاتنگی با عادت‌های روزانه، سبک و محیط زندگی، زمان خواب، ورزش و رژیم غذایی دارد. دکتر چانگ می‌گوید از آن‌جا که مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ همگی با غذا در تماس هستند، نوع غذاهایی که می‌خوریم، میزان مصرف و نحوه فرآوری و پخت آن‌ها می‌تواند با سرطان ارتباط مستقیم داشته باشد.

ارتباط رژیم غذایی با انواع سرطان

دکتر چانگ با ارائه مثال نشان می‌دهد که الگوهای مربوط به رژیم غذایی به شیوع انواع سرطان دامن می‌زنند:

مری:

با غذاهای خیلی داغ، ترشی چندساله یا غذاهای خیلی شور مرتبط است. مردم در برخی نقاط برای تحمل آب‌و‌هوای زمستانی به غذاهای داغ علاقه دارند و از نمک یا مواد دیگر برای نگهداری غذا استفاده می‌کنند. این امر ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را در برخی افراد افزایش دهد.

معده:

با غذاهای فرآوری‌شده یا غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها مرتبط است.

روده بزرگ:

با کمبود میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، گوشت پرچرب، غذاهای نشاسته‌ای تصفیه‌شده و الکل مرتبط است.

پستان:

با مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‎ریز مانند روان‌کننده‌ها و آفت‌کش‌ها مرتبط است.

ریه:

با سیگار کشیدن، مصرف الکل زیاد و دریافت ناکافی ویتامین ب مرتبط است.

پانکراس:

با مصرف بیش از حد قند مرتبط است.

۷ قانون رژیم غذایی ضد سرطان

دکتر چانگ معتقد است که هفت قانون رژیم غذایی زیر به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک میکنند

1. غذاهای آنتی اکسیدان و ضد التهاب بخورید:

غذاهایی را انتخاب کنید که رادیکالهای آزاد را از بین میبرند و ضدالتهاب هستند برای نمونه میتوانید از گل کلم ،چلیپایی زیتون یا سبزیجاتبرگ سبز استفاده کنید.

2. بشقاب خود را پر از مواد غذایی رنگی کنید:

غذاهای رنگارنگ حاوی گیامایه‌های مختلف هستند. دکتر چانگ از طرفداران رژیم رنگین کمانی یا غذاهای رنگارنگ است و معتقد است که این غذاها طیف وسیعی از مواد مغذی را وارد بدن میکنند

3 غذاهای کامل مصرف کنید:

دکتر چانگ مصرف غذاهای تصفیه نشده و فرآوری نشده مانند غلات، سبزیجات و میوه ها را توصیه میکند این غذاها مواد مغذی بیشتر و طعم طبیعی تری دارند.

4. از سرخ کردن زیاد و پخت غذا در دمای بالا اجتناب کنید

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی مضر است که هنگام پختن یا کباب کردن غذا در دمای بسیار بالا تولید می.شود مطالعات حیوانی نشان داده که سطوح بالای آکریل آمید سرطان زاست و میتواند روی انسان نیز اثر بگذارد. از این گذشته ، دمای بسیار بالا پروتئینها را از بین میبرد و ارزش غذایی بشقاب شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

5 مواد نگهدارنده را حذف کنید :

مواد شیمیایی موجود در نگهدارنده ها مانند نیتریت که به بیکن ژامبون، اسنکها و موارد مشابه اضافه میشود خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهند