افشاگری عمو قناد بعد از ۱۰ سال + ویدئو

عمو قناد مجری خاطره ساز برنامه کودک در مصاحبه ای همه آنچه در 10 سال پیش گذشته بود را برملا کرد.
افشاگری عمو قناد درباره علت تعطیلی برنامه فیتیله پس از گذشت ۱۰ سال + ویدئو

زندگی رنگی به نقل از روزیاتو| مجید قناد، مجری و برنامه ساز حوزه ی کودک که به عمو قناد شهرت دارد، با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از تعطیلی برنامه کودک «فیتیله جمعه تعطیله» که عموماً با نام فیتلیه شناخته می شود، در گفتگوی تازه ای درباره ی علت این اتفاق افشاگری کرده است.

مجید قناد مهمان جدیدترین قسمت از برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجف زاده بود که از شبکه نسیم پخش می شود.

مجید قناد در این گفتگو درباره ی علت تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفت: «از نظر من آن برنامه دیگر برنامه ی همیشگی من نبود. آن برنامه دیگر برای بچه ها نبود، برای بزرگ ترها شده بود.»

مجید قناد همچنین از ناراحتی شدید خود به خاطر تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفت.

مجید قناد در بخش دیگری از برنامه برمودا درباره ی سختگیری های عجیب صدا و سیما در دهه ی ۶۰ صحبت کرد.

او گفت که دست زدن بچه ها در برنامه ممنوع بود و باید یک انگشتی تشویق می کردند!

ماجرای تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله»

مجید قناد پیش تر در سال ۱۴۰۱ هم در گفتگویی با خبرگزاری «ایرنا» درباره ی علت تعطیلی برنامه «فیتیله جمعه تعطیله» گفته بود:

همه کاستی‌ها و نواقص لزوما از صدا و سیما نیست. در برخی موارد، ایراد، خود ما هستیم. برنامه خودم را مثال می زنم. وقتی چهارچوب رعایت نمی شود، بروز مشکل طبیعی است. چهارچوب‌ها حدودی است که تلویزیون برای خودش دارد و اگر رعایت نشود، آن برنامه مسلما با موفقیت روبرو نشده و به مشکل خواهد خورد و هر برنامه هم برای خودش چهارچوبی دارد.

شاید اگر این چهارچوب‌ها رعایت می‌شد، برنامه فیتیله، جمعه تعطیله می توانست سالیان سال ادامه پیدا کند اما متاسفانه عزیزانی که در کنار من بودند، به چهارچوب‌ها پایبند نبودند.

من چون کارمند سازمان بودم، نمی توانستم حد و حدود سازمان را رعایت نکنم و در نتیجه امکان تخطی نداشتم اما این دوستان عزیز، چون وابستگی به تلویزیون نداشتند، اهتمامی هم در رعایت اصول نداشتند. ما چون در این رسانه کار می کنیم، باید چهارچوب ها را رعایت می کردیم. در نتیجه، من در این مورد به صدا و سیما حق می دهم که این برنامه باید قطع می شد و نباید ادامه پیدا می کرد. هرچیز در جایگاه خودش کارکرد دارد و مصلحت آن زمان صدا و سیما این بود

مجید قناد در همان مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود به دلیل یک دهه اجرای این برنامه، از توقف و تعطیلی آن صرف نظر می‌شد، گفته بود:

این مسئله را شکل دیگری می بینم. پدر و مادری بعد از ۲۵ سال زندگی مشترک از هم جدا می شوند و اطرافیان می گویند که زندگی به این خوبی نباید تمام می شد اما شما از دل آنان خبر ندارید؛ اگرچه از سویی بچه دوست ندارد پدر و مادرش از هم جدا شوند اما به صلاح است که آنان از هم جدا شوند. در نتیجه فکر می کنم قطع شدن این برنامه به صلاح بود. چرا که دیگر برای کودک نبود و برای بزرگترها اجرا می شد.

او در پاسخ به این سوال که مگر چه ایرادی داشت که مخاطبان این برنامه بزرگسالان هم باشند، گفته بود:

ایرادش در این بود که فیتیله، جمعه تعطیله در گونه کودک و نوجوان پخش می شد و عدم تناسب محتوای آن با گونه اش مانند این بود که شما در زمان برنامه بزرگسال، برنامه کودک پخش کنید. در چنین شرایطی این اعتراض پیش می‌آمد که چرا برنامه کودک را برای بزرگسالان گذاشتند. به همین دلیل است که -۱۳ یا +۱۳ روی برنامه‌ها گذاشته می شود.

پس از پخش نمایش «هتل فیتیله‌ای» در ۱۵ آبان سال ۱۳۹۴ و انتقاداتی که به دیالوگ‌ های این نمایش از سوی برخی آذری زبانان کشور صورت گرفت، پخش این مجموعه متوقف شد. صدا و سیما در بیانه‌ای رسمی، دلیل توقف پخش این مجموعه را وجود «دیالوگ‌هایی به زبان ترکی آذربایجانی» در این مجموعه اعلام کرد که «باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی» ایرانیان ترک‌زبان شده بود.