فصل تابستان/ شیوع بیماری ها در تابستان / آبله مرغان در تابستان

مراقب این بیماری خطرناک در تابستان باشید / هشدار جدی

بیماری روز و سال و ماه نمی شناسد اما برخی بیماری ها با توجه به شرایط آب و هوایی می توانند در فصل ها مختلف برای ما خطرات جدی ایجاد کنند. فصل تابستان هم از آن فصل هایی است که بعضی بیماری ها در آن شیوع بیشتری دارد.
آبله مرغان

بیماری ها در هر فصلی می توانند شیوع زیادی پیدا کنند و افراد زیادی را درگیر کنند اما فصل تابستان به علت آب و هوای گرم و خشک می‌تواند به شیوع انواع بیماری دامن بزند. شاید تصورمان از بیماری در فصل تابستان تنها گرمازدگی باشد اما واقعیت این است که هشدارها درباره ابتلا به بیماری ها تنها به گرمازدگی ختم نمی شود.

آبله مرغان در تابستان

نرگس خانعلی زاده در یادداشتی درضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات نوشت: در بیشتر خاطرات بچگی‌مان، آبله‌مرغان هم یک جای ویژه‌ای برای خودش باز کرده است؛ آبله‌مرغانی که گاهی در روزهای امتحانات و گاهی در اوج گرما به سراغمان آمده بود.

'گرمازدگی چیست و با فرد گرمازده چه کنیم؟

بعضی‌ها در یک موج گیر افتاده بودند و می‌دانستند که از چه کسی و کسانی گرفته‌اند و بعضی دیگر، متعجب بودند که آخر آبله مرغان از کجا پیدایش شد؟ ولی ته همه این حدس و گمان‌ها، سختی‌ها، خارش‌ها و خانه ماندن‌ها، یک خدا را شکری نهفته بود که چه بهتر که در روزهای کودکی و نوجوانی به آن مبتلا شدیم و الا درگیر شدن به آبله مرغان در روزهای بزرگسالی، هم نامش فرق دارد و هم شدتش! حالا از آن روزها، تنها چند لک کمرنگ روی بدن‌مان مانده است

یادگاری ست از روزهای آبله‌مرغان کودکی؛ بیماری‌ای که اگر در همان روزها دچارش نمی‌شدیم، در روزهای بزرگسالی، کارمان به مراتب سخت‌تر بود؛ چنانکه این روزها بسیاری از افراد در حال دست و پنجه نرم کردن با زونا هستند؛ زونایی که همان آبله است که در سنین بالاتر، تغییر نام می‌دهد!

انواع بیماری های تابستانی

در تابستان، به علت شرایط آب و هوایی متفاوت و فعالیت‌های بیرونی بیشتر، برخی بیماری‌ها و عوارض بهداشتی مشترک دیده می‌شوند. در ادامه به برخی از بیماری‌های شایع در تابستان اشاره می‌کنم:

آب‌زیانی (آب‌زیانی):آب‌زیانی ناشی از افزایش دما و آب و هوای گرم تابستانی است. شامل تشدید خطرهای مربوط به گرما می‌شود، مانند آب‌زیانی حاد، ضربان قلب سریع، خستگی شدید، سردرد، تهوع و استفراغ، ادرار کم، دیافراگم خشک و تاری دید.

سوختگی:سوختگی ناشی از برخورد پوست با نور خورشید یا سطوح داغ است. در تابستان، با توجه به بیشترین تابش نور خورشید، احتمال سوختگی بیشتر است. سوختگی می‌تواند از درجه سبک تا سنگین، با احساس درد، قرمزی و حتی تشکیل حباب‌ها در پوست باشد.

عفونت‌های تنفسی:عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و تب دورانی در تابستان همچنان شایع هستند. با افزایش تعاملات اجتماعی در فصل تابستان، رعایت بهداشت شخصی و استفاده از ماسک‌ها و مراقبت از عوامل بهداشتی اهمیت دارد.

ناهنجاری‌های گوارشی:گرمای شدید تابستان و مصرف غذاهای ناسالم ممکن است به ناهنجاری‌های گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ منجر شود. توجه به بهداشت غذایی و مصرف آب کافی می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات مفید باشد.

آلرژی‌ها:برخی از آلرژی‌ها، مانند آلرژی گرده گیاهان، میوه‌ها و عوامل آلرژی‌زا دیگر در تابستان شایع هستند. محدودیت تماس با عوامل آلرژی‌زا و مصرف داروهای ضدآلرژی ممکن است در کنترل علائم کمک کند.

12 خبر روز