کبد چرب/ علائم و نشانه های کبد چرب/ علائم نارسایی کبد

هر وقت این علائم پوستی را دیدی سریعا آزمایش کبد بده

کبد چرب و مشکلاتی که ناشی از اختلال در عملکرد کبد است چند سالی می‌شود شیوع زیادی پیدا کرده است این مشکل جدی دارای علائم و نشانه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.
کبد چرب

کبد چرب به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن چربی بیش از حد در سلول‌های کبد تجمع می‌یابد. این وضعیت ممکن است به صورت تصادفی کشف شود و بیمار در مورد هیچ علامت خاصی گزارش ندهد. اما در برخی موارد، برخی از علائم و نشانه‌های زیر ممکن است برای کبد چرب وجود داشته باشد:

معجزه قهوه برای کبد

تورم شکم:

بیماران ممکن است شکم بزرگتری از حجم عادی داشته باشند که به دلیل تجمع چربی در کبد و وجود التهاب در این ناحیه است.

جوش‌های صورت یک نشانه است جدی بگیرید

هشدار این علائم بیماری کلیه است

درد شکم:

در برخی از موارد، ممکن است درد و تورم در ناحیه کبدی یا شکم احساس شود. این علامت ممکن است نشان‌دهنده یک عارضه جدی‌تر باشد و نیازمند ارزیابی پزشکی دقیق است.

خستگی و ضعف: افراد مبتلا به کبد چرب ممکن است احساس خستگی مزمن و ضعف عمومی کنند. این علائم ممکن است ناشی از عدم توانایی کبد برای به‌خوبی تصفیه خون و تولید انرژی باشد.

تغییرات در پوست:

کبد چرب می‌تواند به تغییرات در پوست منجر شود، مانند زردی پوست و چشمان (جائوندیس)، خارش پوست، لکه‌های تیره رنگ روی پوست (لکه‌های کبدی) و ظاهری چرب و لطیف بر روی پوست.

عوارض مربوط به کبد: کبد چرب می‌تواند منجر به عوارض جدی در کبد شود، از جمله سیروز کبدی که می‌تواند باعث اختلال عملکرد کبد و نارسایی کبدی شود.

علائم نارسایی کبدی روی پوست

تری‌گلیسرید و کلسترول، دو نوع چربی خون هستند که افزایش آن‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود. افزایش این دو عامل، باعث تولید مقدار زیادی چربی در کبد می‌شود. در نتیجه، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

یکی از شایع‌ترین اثرات بیماری‌های کبد و افزایش چربی خون بر روی پوست، بیماری زانتوما یا زردتومور است. در این بیماری، توده‌هایی زردرنگ از چربی، بر روی پلک بالا و پایین چشم تجمع می‌یابند. این توده‌های چربی می‌توانند در نقاط دیگری از بدن مانند مفاصل، تاندون‌ها، زانوها، آرنج، دست‌ها و باسن هم دیده شوند. این توده‌ها معمولا برجستگی‌های خوشه‌ای، به رنگ زرد یا نارنجی هستند و در زیر پوست قرار دارند. اغلب این توده‌ها درد ندارند، اما ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند. همچنین، زانتوما می‌تواند علامت بیرونی یک بیماری زمینه‌ای باشد، مانند:

چربی خون بالا:

زمانی که مقدار کلسترول یا تری‌گلیسرید زیاد باشد.

سیروز صفراوی اولیه:

یک بیماری خودایمنی است که بدن، مجاری صفراوی درون کبد را از بین می‌برد.

کلستاز:

در این بیماری جریان صفرا از کبد کند یا متوقف شده و باعث تجمع نمک در بدن می‌شود و همراه با خارش شدید دست و پا و بدن است.

پلی آرتریت ندوزا (PAN):

یک بیماری پوستی است که به دلیل التهاب و تنگی رگ‌های عضلانی کوچک و متوسط به وجود می‌آید. شایع‌ترین علامت این بیماری، لک ‌یا زخم‌هایی قرمز رنگ در پاها هستند و معمولا در بیمارانی که به هپاتیت B و فشار خون بالا مبتلا هستند، مشاهده می‌شود.

بااین‌حال توجه کنید که هر علامت یا ضایعه پوستی نشان‌دهنده کبد چرب نیست؛ ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه بیماری پوستی، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

یرقان یا زردی پوست یکی از شایع‌ترین علائم بیماری کبد چرب است. در این حالت، سفیدی چشم‌ها به زردی متمایل می‌شود. زردی پوست یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به سیروز کبدی، نوع پیشرفته کبد چرب، به شمار می‌رود. همچنین، لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نیز از علائم چربی کبد است.

این لکه‌ها با لک‌های بارداری و کک‌ومک تفاوت دارند و به دلیل افزایش استروژن در خون به وجود می‌آیند؛ عموما در نواحی زیر گلو، پشت گردن و زیر بغل دیده می‌شوند. همچنین، در مشکلات کبدی، حساسیت پوست به نور خورشید بیشتر می‌شود.