یامین مقبلی / فضانورد زن ایرانی

غذای ایرانی یاسمین مقبلی در فضا + عکس

یاسمین مقبلی از فضانوردانی است که ایرانیان به او افتخار می کنند و اخبار این زن توانمند ایرانی را دنبال می کنند
یاسمین مقبلی

زندگی رنگی | یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی تباری است که ناسا انتخاب کرده تا به عنوان فرمانده فضاپیمای آرتمیس-۷ به فضا برود. به گفته ناسا این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که مقبلی را همراهی خواهد کرد. همچنین سه فضانورد دیگر در این سفر حضور دارند.

این فضانوردان ۲۴ ساعت آینده را در فضا سپری می کنند و فردا یکشنبه، ساعت ۱۶:۰۹ به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پیوندند.

در صورتی که این ماموریت مطابق برنامه پیش برود، یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا می‌رود. پیش از این انوشه انصاری با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است.

مقبلی در مصاحبه‌ای ویدئویی پیش از پرتاب در روز ۲۵ ژوئیه از مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، درباره نقطه‌ی عطف حضور خود در فضاپیمای کرو-۷ گفت: من فکر می‌کنم مهم است. مردم به‌ ویژه افراد جوان‌تر وقتی می‌توانند با یک فرد ارتباط برقرار کنند، می‌توانند باور کنند که توانایی انجام کاری را نیز دارند و بنابراین هر زمان که ما به تنوع افرادی که در فضا به پرواز در می‌آیند، می‌افزاییم، در را برای نسل‌های آینده باز می‌کنیم تا افراد بیشتری باور کنند که می‌توانند این کار را انجام دهند.

او گفت که با خود دو عروسک به یاد دختران دوقلواش و غذای ایرانی به فضا می برد.