درمان ریزش مو/ ریزش مو سکه‌ای/ ریزش مو شدید

نکات طلایی درباره ریزش مو/ آیا ریزش مو درمان دارد؟

کافی است سری به مطب پزشکان متخصص پوست و مو بزنیم تا ببینیم چقدر مشکلات ریزش مو در بین افراد زیاد شده است؛ موضوعی که هرکسی را نگران می‌کند و باعث می‌شود تا برای حفظ این مهمترین مولفه زیبایی آستین را بالا بزند و هرکاری از دستش بر می‌آید برای آن انجام دهد.
نکات طلایی درباره ریزش مو/ آیا ریزش مو درمان دارد؟

ریزش مو یکی از مشکلات بسیار شایع است که زن و مرد نمی‌شناسد و هر دو را به یک اندازه درگیر کرده است . ریزش مو اگر پنجاه تا صد عدد در روز باشد، طبیعی است؛ چراکه با وجود بیش از صد هزار تار مو که در سر شما وجود دارد، این تعداد موی ناچیزی به حساب می‌آید. در شرایط عادی موهای ریخته شده با موی جدید جایگزین می‌شود. اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد. اینجاست که افتادن طبیعی موها به اختلال ریزش مو تبدیل می‌شود. این ریزش می‌تواند در ناحیه موی سر و یا هر قسمت دیگری از بدن که مو دارد اتفاق بیفتد. از طرفی این نوع اختلال ممکن است موقتی و یا همیشگی باشد.

با هوش مصنوعی ببین چه مدل مویی به صورتت میاد + فیلم

5 عادت اشتباهی که باعث موخوره می شود

نشانه‌های ریزش مو

مطمئناً امکان اینکه شما هر روز موهای ریخته شده خود را بشمارید و از این طریق بفهمید که ریزش مو دارید یا نه، وجود ندارد. پس راه تشخیص ریزش مو چیست؟اگر یکی از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، به احتمال زیاد به ریزش غیرطبیعی مو دچار شده‌اید:

  • کم پشت شدن موهابرای اینکه بدانید موهایتان کم پشت شده است یا نه؛ می‌توانید هنگامیکه موهای خود را دم اسبی مدل داده‌اید و یا بافته‌اید، حجم آن را بررسی کنید.
  • عریض شدن خطوط روی سرتوجه کنید که خطوط روی سرتان از هم فاصله بیشتری گرفته‌اند یا نه؟ اگر این خطوط بیش از اندازه پهن و فاصله‌دار شده باشند، مطمئناً باید به دنبال درمان باشید.
  • وجود لکه های کچلیاگر بخش‌هایی را به شکل دایره یا بیضی بر روی پوست سر خود مشاهده کنید که مو ندارد، دچار اختلال ریزش غیرطبیعی موها شده‌اید که به احتمال زیاد مزمن است و باید فوراً درمان شود.

یک دمنوش خاص برای ریزش مو

علت ریزش مو

همانقدر که ریزش مو یک عارضه ناخوشایند و البته ناامید کننده محسوب می‌شود، برطرف کردن آن نیاز به اطلاعات و البته پیگیری روش‌های درمانی دارد. راه‌های مختلفی برای برطرف کردن ریزش مو وجود دارد. اما برای آنکه بهترین روش درمان این عارضه را پیدا کنید، اول باید بفهمید که چرا به آن مبتلا شده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند که ریزش موهایتان را ریشه یابی کنید و مناسب‌ترین درمان را برای آن به کار ببرید.

دلایل بهداشتی و پزشکی زیادی وجود دارد که منجر به ریزش مو می شود، از جمله:

  • سابقه خانوادگی یا عامل ژنتیک

اگر در خانواده و نسل‌های پیش از خود، شخصی مبتلا به کچلی وجود دارد، اگر کم پشت بودن موها در ناحیه جلو، دو طرف یا پشت سر را در نزدیکان خود به وفور می‌بینید، همچنین اگر یک یا چند نفر از اقوامتان تحت تأثیر افزایش سن یا علل دیگر دچار ریزش مو شده‌اند؛ پس به احتمال زیاد علت ریختن موهای شما ژنتیکتان است.آلوپسی آندروژنتیک که به الگوی ریزش موی زنانه و مردانه معروف است، نام علمی یکی از انواع ریزش موی ژنتیکی می‌باشد. این نوع اختلال در بزرگسالی بروز پیدا کرده و با بالا رفتن سن تشدید می‌شود. این ریزش در مردان از شقیقه‌ها شروع شده و تا بالای سر گسترش می‌یابد. قسمت مرکزی سر نیز معمولاً دچار نازکی مو می‌شود. در زنان اما این ریزش بیشتر در نقاط تقسیم مو مشاهده می‌شود.

  • بالا رفتن سن

هرچه سن شما بالاتر می‌رود؛ پوستتان نازک‌تر شده، استخوان‌هایتان ضعیف‌تر می‌شود و البته کیفیت و کمیت موهایتان نیز افت می‌کند. از طرفی چربی تولید شده توسط پوست سر به مرور زمان کاهش می‌یابد و همین موضوع سبب خشک شدن و ریزش در موها می‌شود. اما این پایان داستان نیست، برای درمان خشکی مو به شما توصیه می‌کنیم حتما مقاله‌ای که در اینباره برایتان گردآوری کرده‌ایم مطالعه فرمایید.

  • تغییرات هورمونی

دیگر علت ریزش مو تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی ممکن است منجر به ریزش می شود و به طور دائم یا موقت، مو به دلایل متعددی مانند بارداری، زایمان و دوران یائسگی و برخی مشکلات در غده تیروئید دچار ریزش می شود.

  • طاسی با الگوی مردانه

بروز طاسی در مردان به دلیل عوامل ژنتیکی و ژن ها بیشتر از زنان افزایش می یابد و هورمون های مردانه در افزایش بروز ریزش مو نقش دارند.

  • داروها و مکمل ها

علت ریزش مو می تواند عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای مورد استفاده در درمان سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا باشد.

  • کمبود پروتئینعدم دریافت پروتئین کافی ممکن است از جنبه‌های فیزیکی و سلامتی به فرد آسیب برساند، از جمله اینکه ممکن است منجر به ریزش مو شود.
  • استرس بیش از حداسترس باعث ایجاد تنش در نتیجه بدن می شود که در معرض شوک فیزیکی یا احساسی ریزش مو اتفاق می افتد و آن را نازک می کند. اما این علت ریزش مو، موقت و قابل درمان است.
  • کم خونی فقر آهنافرادی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می برند، معمولا موهای نازک و شکننده ای دارند. برجسته ترین علائم کم خونی و فقر آهن ریزش مو است که در نتیجه کمبود آهن در بدن ایجاد می شود و در موارد کم خونی، خون فاقد گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به سلول های بدن از جمله فولیکول های مو منتقل می کند. هنگامی که مقدار زیادی اکسیژن از بین می رود، موها در معرض ریزش قرار می گیرند. از دست دادن مواد مغذی ضروری باعث جلوگیری از رشد آن ها می شود. علائم کمبود آهن در بدن، خستگی شدید، درد در پاها، سردی دستها و ضعف است. هنگام تأیید کمبود آهن در بدن، لازم است غذاهای مفید سرشار از آهن بخورید و همچنین مکمل آهن پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.
  • کم کاری تیروئیددیگر علت ریزش مو کم کاری تیروئید است. غده تیروئید مسئول ترشح هورمون های تیروئید لازم برای رشد و نمو بدن و مو است. وقتی غده تیروئید کم کار تولید نمی کند، بر رشد مو، بافت پوست سر، ابرو و موهای بدن نیز تأثیر می گذارد. هنگامی که هورمون تیروئید به درستی تشخیص داده شود و درمان شود، سطح هورمون به حالت طبیعی باز می گردد؛ بنابراین از ریزش مو جلوگیری می کند و موهای قوی به دست می آید.
  • عفونت پوست سروقتی پوست سر ناسالم است، باعث التهاب فولیکول های مو و منجر به مشکل رشد مو می شود. بنابراین عفونت پوست سر باعث ریزش مو می گردد. شایع ترین نوع عفونت پوست سر عفونت قارچی است. در این عفونت قارچ ها می توانند روی بافت مرده مو زندگی کنند و به سرعت پخش می شوند. بنابراین قسمت هایی از پوست سر یا کل پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند کودکان را در سن بلوغ آلوده کند. این مشکل در هر سنی ایجاد شود با تشخیص و درمان مناسب حل می شود.
  • نقص در ایمنی بدندر برخی موارد، نقصی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود که باعث می شود به اشتباه به فولیکول های مو سالم حمله کرده و باعث ریزش مو در مناطق آسیب دیده شود.
  • بارداری و زایمانتراکم و ضخامت مو در زنان در دوران بارداری افزایش می یابد. در نتیجه درصد بالای هورمون هایی که موها را در بدن خود حفظ می کنند، پس از زایمان این هورمون ها به نسبت طبیعی خود باز می گردند و موها به سرعت می ریزند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیکاین بیماری که زنان را تحت تأثیر قرار می دهد (PCOS) نامیده می شود. این بیماری بر سطح هورمون های بدن تأثیر می گذارد و باعث ریزش مو در پوست سر می شود.

راه های جلوگیری از ریزش مو

راه های زیادی برای جلوگیری از ریزش موی سر وجود دارد که عمدتا بر اساس سبک زندگی ناسالم و اتخاذ روش هایی است که به حفظ مو کمک می کند. شایان ذکر است که روش های پیشگیری ممکن است برای برخی از افرادی که مشکلاتشان به دلایل ژنتیکی است، کارساز نباشد.

مهم ترین راه های پیشگیری از ریزش مو به شرح زیر است:• از وسایل با حرارت بالا برای موها خودداری کنید.• از مدل موهایی که موها را می کشد، خودداری کنید.• تا جای ممکن موها را رنگ و با مواد شیمیایی سفید نکنید.• از شامپوی ملایم و مناسب مو استفاده کنید.• از یک برس نرم و با الیاف طبیعی استفاده کنید.• استفاده از نور درمانی با سطح پایین برای موهای آسیب دیده• مکمل های غذایی مصرف کنید.• از روغن های طبیعی استفاده کنید.• ماساژ دادن مداوم پوست سر که جریان خون را افزایش می دهد.• از سیگار کشیدن دوری کنید.

راه درمان ریزش مو

پس از شناسایی علل ریزش مو، راه‌های متعددی برای درمان این مشکل وجود دارد، از جمله راه‌های مرتبط با سبک زندگی. این روش‌ها شامل اقداماتی است که باید از آن‌ها خودداری شود، و همچنین اقداماتی دیگر که باید به طور مداوم در زندگی روزمره برای حفظ و سلامتی مو انجام شود.

برخی از این موارد عبارتند از:

  • شانه را به طور مرتب تمیز کنیدبرای حفظ بهداشت، شانه ها باید حداقل یک بار در هفته تمیز شوند تا ریزش مو تا حد امکان کاهش یابد. شانه های کثیف ممکن است باعث انتقال میکروب ها، گرد و غبار و سایر عواملی شوند که فولیکول های مو را ضعیف کرده و می ریزند.
  • جلوگیری از آلودگی

آلودگی روی موها مانند گرد و غبار، رطوبت، دود و سایر اشکال آن تأثیر بدی دارد. در مورد زندگی در یک شهر شلوغ، اجتناب از آن دشوار است؛ اما مواردی وجود دارد که می تواند از آلودگی موها به عوامل مضر جلوگیری کند، مانند بستن موها و پوشاندن آن ها با روسری که از آن ها محافظت می کند.

  • تا حد امکان کمتر موهای خود را رنگ کنید

    زنانی که مرتب موهای خود را رنگ می کنند بیشتر از سایرین در معرض ریزش مو هستند.

  • از هر چیزی که باعث ایجاد استرس و فشار روانی می شود دوری کنیدهرچه تنش و فشار روانی در محل کار و زندگی عمومی بیشتر باشد، ریزش مو بیشتر می شود. شما می توانید با گام های ساده، مانند استراحت در حین کار، مدیتیشن، پیاده روی، از استرس و فشار روحی خلاص شوید.
  • از چیزهایی که برای مو مضر است، اجتناب کنیدموارد زیادی وجود دارد که برای موها مضر است. اگرچه بسیاری از آنها موهای زائد را تحت تأثیر قرار می دهند؛ اما برای جلوگیری از ریزش موها باید از آنها اجتناب کرد، مانند محکم بستن موها و استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی زیاد.
  • رژیم غذایی سالمموها، مانند هر اندام دیگر در بدن، برای نگهداری به غذا احتیاج دارند؛ بنابراین توصیه می شود ظاهر موهای سالم را حفظ کرده و آن ها را از ریزش و آسیب محافظت کنید. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید

نحوه درمان ریزش موراه های زیادی برای درمان مشکل ریزش مو پس از کشف علل آن وجود دارد، از جمله: راه های مرتبط با نظام زندگی. این روشها به معنای اقداماتی است که باید از آن ها اجتناب شود و اقدامات دیگری که باید دائما در زندگی عمومی برای حفظ و سلامت مو انجام شوند.

چند سوال کلیدی درباره مو

  • آیا چربی موی سر باعث ریزش مو می‌‌شود؟چربی موی سر می‌تواند عامل ریزش مو و توقف رشد مجدد موها شود. در واقع پوست سر سلول‌های چربی به نام سبوم تولید می‌کند. این سبوم حالت موم مانند داشته و منافذ پوست را مسدود می‌کند. مسدود شدن منافذ پوست باعث می‌شود که فولیکول‌های مو نتوانند به مواد غذایی مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. در نتیجه این رویداد، روند طبیعی رشد موها دچار اختلال می‌شود.
  • آیا سشوار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟به طور کلی استفاده مداوم از ابزارهای حرارتی، تار موها را ضعیف، خشک و شکننده می‌کند. در نتیجه این رویداد موها مستعد شکسته شدن و ریزش می‌شوند. به علاوه حرارت ریشه مو را نیز سست کرده و آن را دچار ریزش می‌کند.
  • آیا نوع و برند شامپو تأثیری در ریزش مو دارد؟مسلم است که محصولات بی‌کیفیت و نامناسب می‌تواند عاملی برای ایجاد یا تشدید ریزش مو شود. در واقع محصولاتی که درصد ترکیبات شیمیایی آن‌ها زیاد است، تاثیر منفی بیشتری بر سلامت مو دارد.
  • آیا کاهش ناگهانی وزن موجب ریزش مو می‌شود؟بله. کاهش ناگهانی وزن و کمبود مواد غذایی از جمله غلات، روی و ویتامین‌های گروه B می‌تواند ریشه مو را ضعیف و رشد طبیعی آن را متوقف کند.
  • آیا افرادی که دچار شوره سر هستند دچار ریزش مو می‌شوند؟بله. بعضی مواقع ریزش مو تبعات شوره سر است. یعنی شوره سر و خارش ناشی از آن پوست سر را دچار خراش می‌کند. در نتیجه این اتفاق، فولیکول مو در رویش مجدد موها دچار اختلال می‌شود.
  • آیا ریزش مو درمان می‌شود؟برای پاسخ به این سوال باید ابتدا علت ریزش مو را پیدا کنید. اگر ریزش مو به دلیل ژنتیک باشد، معمولاً درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما اگر دلایلی مانند کمبود مواد غذایی و یا بیماری‌هایی مانند تیروئید علت ریزش مو باشد، قابل درمان است.
  • آیا استفاده از تاید، ریزش مو را قطع می‌کند؟خیر. استفاده از تاید برای درمان ریزش مو یک شایعه بی‌اساس است که می‌تواند سلامت موها و پوست سر شما را به خطر اندازد.
  • آیا استفاده از فیناستراید در مردان سبب کاهش و قطع ریزش مو می‌شود؟بله. این دارو توسط متخصصان برای درمان ریزش موی مردان تجویز می‌شود و در بیشتر مواقع اثرگذار است.
  • آیا روغن‌های طبیعی سبب قطع ریزش مو و سپس رویش موجدد مو می‌شوند؟روغن‌های طبیعی همانطور که گفتیم درصورت استفاده طولانی مدت و منظم این عارضه را بهبود می‌بخشند.
  • آیا استفاده از آمپول بیوتین و به پانتین تاثیری در کلفتی و کاهش ریزش مو دارد؟بله این دارو دقیقاً برای همین منظور تجویز می‌شود و در بیشتر افراد اثرگذار است.
بازار