رمز موفقیت/ چگونه در زندگی موفق باشیم؟

10 راز مهم برای موفقیت در زندگی

"موفقیت" هرچند لذت بخش است و هرکسی بزرگترین آرزویش لمس این واژه است اما راحت به دست نمی‌آید و برای تبدیل شدن به یک آدم موفق باید فراز و نشیب زیادی را طی کرد.
10 راز مهم برای موفقیت در زندگی

" موفقیت" این واژه‌ای است که نه سن و سال می‌شناسد و نه حد و مرزی دارد. فرقی نمی‌کند زن باشی یا مرد، جوان یا پیر، هرکسی با هر موقعیتی یک آرزوی اصلی دارد و آن "موفق شدن" است؛ هرچند همه تشنه رسیدن به موفقیت هستند اما هرکسی از دریچه نگاه خود این واژه پر رمز و راز را در ذهن خود ساخته و پرداخته می‌کند. گاهی موفقیت برای یک کودک نوپا طی کردن مسیری چند متری و رسیدن به یک شکلات است؛ گاهی هم ایستادن روی سکوی غرورآفرین قهرمانی می‌شود لمس تن موفقیت؛ گاهی نشتن بر روی صندلی‌ها بلند مرتبه علمی یعنی موفقیت گاهی هم به دست آوردن پول و درآمد و رفاه می‌شود همه تصوراتش از موفق شدن.

موفقیت چیست؟

موفقیت (برعکس شکست) وضعیت دستیابی و انجام یک هدف است. موفقیت به معنای دستیابی به چشم‌اندازهای مورد نظر و اهداف برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، موفقیت می‌تواند یک موقعیت اجتماعی خاص باشد که توصیف کننده یک فرد مرفه است که می‌تواند به دلیل نتیجه مطلوب خود به شهرت دست پیدا نماید. فرهنگ لغت نیز موفقیت را به شرح زیر توصیف می‌نماید: "دستیابی به ثروت، رفاه و یا شهرت".هر فردی در مورد موفق بودن در زندگی متفاوت فکر می‌کند و موفقیت را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند، بنابراین تعریفی که عام بوده و برای همه مناسب باشد نمی‌تواند وجود داشته باشد. بسیار مهم است که دقیقاً بدانید موفقیت در زندگی را چگونه تعریف کنید! آگاه باشید که موفقیت و رفاه به طور کلی برای شما در زندگی شما چه معنایی دارد.برای عده‌ای ممکن است موفقیت در داشتن اتومبیل‌های مجلل و یا یک عمارت بزرگ تعریف شود، در حالی که برخی دیگر زندگی پر از شادی را در کنار خانواده به معنای واقعی موفقیت می‌دانند. هنگامی که متوجه شدید که چه چیزی برای شخص شما مهم است، می‌توانید روی چشم‌اندازها و اهداف خود متمرکز شوید.یکی از مهم‌ترین گام‌های کلیدی برای رسیدن به موفقیت در زندگی ، دانستن معنای موفقیت برای زندگی شخصی است. رسانه‌ها و جامعه به ما اجازه می‌دهند اغلب به این نتیجه برسیم که داشتن یک زندگی موفق به معنای ثروتمند بودن فوق‌العاده و داشتن چیزهای ملموس زیاد است. اما نباید فراموش کرد که معنای موفقیت می‌تواند در این خلاصه شود که یک زندگی شاد داشته باشید و این دنیا را به مکانی بهتر برای همه تبدیل کنید.

رمز و راز موفقیت

مسیر موفقیت برای همه¬‌ی افراد یکسان نیست و ممکن است هر فرد برای رسیدن به جایگاه مورد نظر خود به میزان تلاش و زمان متفاوتی نیاز داشته باشد؛ اما فراموش نکنید که اگر برخی اصول پایه¬‌ای و بنیادین را در کار و زندگی خود پیش بگیرید موفقیت از شما دور نخواهد ماند.

۱. موفقیت را با تمام وجود و مشتاقانه بخواهید

اولین راز موفقیت شما اشتیاق برای آرزوهایتان است. افراد موفق خواسته‌¬ها و آرزوهایی دارند که از صمیم قلب مشتاق رسیدن به آن¬‌ها هستند. این افراد با همه¬‌ی وجود خواهان تحقق اهدافشان هستند. در این باب داستانی از سقراط بخوانید.” روزی مردی جوان از سقراط درباره اصول موفقیت پرسید و از او خواست تا راز موفقیت را برایش فاش کند. سقراط از مرد جوان درخواست کرد که برای پاسخ این سوال ساعت ۴ صبح فردا او را در نزدیکی ساحل ملاقات کند. مرد جوان با خود اندیشید که ” من از سقراط راز موفقیت را می‌¬پرسم و او از من می‌خواهد که به ساحل بروم؟! من که نمی‌خواهم شنا یاد بگیرم!” در هر صورت، صبح روز بعد مرد جوان به کنار ساحلی که سقراط از او خواسته بود می‌¬رود.وقتی هر دو به کنار ساحل می¬‌رسند سقراط از مرد جوان می¬‌خواهد که همراه با او مستقیما به سمت ساحل دریا حرکت کند. هر چه پیش تر رفتند، سطح آب به آرامی بالا و بالاتر آمد و هنگامی که آب به گردن آن¬‌ها رسید، سقراط به ناگهان سر مرد جوان را در آب دریا فرو کرد.مرد که شوکه شده بود با تقلای بسیار سعی کرد تا سر خود را از آب خارج کند؛ اما نتوانست. سقراط تقریبا در حدود یک دقیقه سر او را در زیر آب نگاه داشت و پس از گذشت این تایم دستان خود را رها کرد تا او بتواند خارج شود. مرد جوان که از این کار بسیار متعجب شده بود، پس از خروج از آب نفس بسیار عمیقی کشید.در همین هنگام سقراط از او پرسید: ” وقتی در زیر آب بودی مهمترین خواسته‌¬ای که داشتی چه بود؟ ” ممکن است فکر کنید که او به انتقام جویی از سقراط فکر می¬‌کرد، اما نه، او پاسخ داد که وقتی در زیر آب بودم مهمترین خواسته¬‌ام رسیدن به “هوا” بود. سقراط به او پاسخ داد که بله؛ همین راز موفقیت است. اگر تو به همان اندازه که در زیر آب خواهان تنفس و هوا بودی، موفقیت را بجویی و بخواهی پس به آن خواهی رسید. “

2.علاقه خود را بیابید

افراد معمولا تایم زیادی از روز خود را در محل کارشان و بر روی حرفه‌ی اصلی‌شان می‌گذرانند. این تایم به طور معمول ۸ الی ۹ ساعت از کل روز شما را در بر می¬‌گیرد و تقریبا یک سوم ساعات مفید شماست. شما این چرخه را حداقل ۵ الی ۶ روز در هفته تکرار می¬‌کنید.اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنید با کمی محاسبات ساده متوجه می‌¬شوید که شما بخش اعظمی از زندگی خود را مشغول کار هستید و در محل کارتان سپری می¬‌کنید. حال فرض کنید که شما ۵ روز در هفته و هر روز ۸ ساعت را در محلی می¬‌گذرانید که به آن جا علاقه‌-ای ندارید و همین تایم را مشغول کاری هستید که از آن لذتی نمی¬‌برید!به نظر شما آیا چنین فردی در زندگی احساس رضایت می¬‌کند؟ آیا هنگام رفتن به محل کار که یک چرخه¬‌ی هر روزه است احساس خوب و مثبتی دارد؟ این مسئله که ما به کارمان علاقمند باشیم و آن حرفه برای ما دارای جذابیت باشد بسیار مهم است. پس اینکه بدانید و بیابید که به چه نوع فعالیتی علاقمند هستید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مسئله در کیفیت کار شما برای مجموعه‌¬ای که در آن مشغول فعالیت هستید بسیار تاثیر گذار و قابل ملاحظه است.اگر شما به فعالیتی که به آن علاقمند هستید مشغول باشید و هیچ حسی از اجبار برای شما وجود نداشته باشد، فعالیت شما به هیچ وجه معنای کار برایتان ندارد و به شما حس پرداختن به علاقمندی‌¬هایتان را می‌¬دهد. این مسئله در انرژی‌¬ای که شما برای آن کار می-‌گذارید و میزان موفقیت شما در حرفه¬‌تان به طور مستقیم اثر گذار است. پس کار کردن در جهت علایق را نیز به عنوان یک راز موفقیت در خاطر بسپارید.

3.راه میانبری وجود ندارد

در جهان هیچ ارزشی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار نمی¬دهند. موفقیت از طریق راه‌های میانبر به دست نمی‌آید! پس از افرادی که سعی در ایجاد یک راه میانبر برای شما دارند دوری کنید و اطمینان داشته باشید که هیچ یک از آن¬‌ها دلسوز شما نیستند.اگر می‌خواهید در حرفه، فعالیت و زندگی خود موفقیت شوید باید سحرخیزی را در پیش بگیرید، سخت تلاش کنید، سخت کار کنید و سخت کوش باشید. البته باید توجه داشته باشید که قبل از شروع این کار باید مسیر خود را به روشنی مشخص کنید، تلاش در جهت عکس مسیر موفقیت هر چقدر هم با پشتکار و سخت کوشی همراه باشد شما را به مقصد نخواهد رساند.پس به طور دقیق و با دانش و آگاهی کامل مسیر خود را مشخص کنید. برخی می¬‌گویند که شما نیازی به سخت کار کردن ندارید، فقط کافی است هوشمندانه عمل کنید. اما نباید فراموش کنید که انتخاب مسیر مشخصی که برای موفقیت در نظر می‌¬گیرید همراه با هوشمندی است؛ اما نیاز است تا در جهت آن¬ هوشمندی¬‌ها سخت تلاش کنید. سخت کار کردن و عمل هوشمندانه مکمل یکدیگر در مسیر موفقیت هستند.برخی افراد اما همیشه به دنبال راه‌¬های میانبر برای رسیدن به اهداف هستند. این را بدانید که مسیر موفقیت نیاز به نوعی تفکر خاص دارد، طرز فکری که فرد در آن سخت کار کرده و لذت¬‌های کوچک را فدای اهداف بزرگ می¬‌کند. افراد با طرز فکری که به استفاده از راه¬‌های میانبر می¬‌رسد، هیچ گاه به موفقیت¬‌های پایدار در مسیر خود نمی‌¬رسند و به جای تلاش مداوم تا رسیدن به اهداف، همواره به دنبال مسیرهایی سریع برای ثروتمند شدن هستند. همین مسئله نیز منجر به از این شاخه به آن شاخه پریدن آن‌ها می‌شود.

4.بهترین نسخه خود را در کارها ارائه دهید

برای به نتیجه رساندن و انجام هر کاری دو روش داریم؛ یک اینکه کار را فقط از روی وظیفه و بدون توجه خاصی انجام دهیم، دو اینکه با تمام وجود روی آن تمرکز کنیم و به بهترین نحو آن را به اتمام برسانیم.کاملا مشخص است که اشتیاق در انجام کارها مسیر شما را در رسیدن به موفقیت هموارتر می‌کند. همیشه سعی کنید بیشترین تلاش را برای اموری که به عهده‌¬ی شماست به کار بگیرید و بهترین نسخه از خودتان را به نمایش بگذارید. اینکه بهترین عملکرد را در کارتان داشته باشید منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس شما می‌¬شود و احساس رضایتتان از کار بیشتر می¬‌شود.همانطور که اپرا وینفری در این باره می‌گوید: ” انجام بهترین کار و داشتن بهترین عملکرد در این لحظه، شما را در بهترین موقعیت در لحظه‌¬ی بعد قرار می¬دهد. ” سعی کنید بهترین عملکرد خود را برای انجام فعالیت‌¬ها به کار بگیرید، این کار احتمال نیاز به دوباره کاری را برای شما کم می¬‌کند و کارتان با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری پیش می‌رود.

5.اصرار و پافشاری داشته باشید

برای رسیدن به اهداف خود اصرار کنید و پافشاری داشته باشید. حتی اگر در مسیر با شکست¬‌هایی مواجه می‌¬شوید اجازه ندهید که انگیزه¬ی شما از بین برود. شاید تنها با یک بار تلاش بیشتر موفق شوید. اصرار داشتن بر هدف راز موفقیت بسیاری از دانشمندان و بزرگان در زمینه¬‌های مختلف بوده است. شما باید در تصمیم گیری نیز استاد شوید و اگر تصمیم گرفتید در یک مسیر حرکت کنید تا انتها آن را ادامه دهید.البته اینکه گاهی پس از شکست ناامید شوید و یا دچار احساس اضطراب و ناراحتی باشید، کاملا طبیعی است و نباید خود را بابت آن سرزنش کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که این حس ناراحتی نباید شما را از مسیر اهدافتان دور کند. بر روی افکار و ذهنیت خود کار کنید تا بتوانید بر ترس ناشی از شکست غلبه کنید و به اهداف بلند مدت خود چشم بدوزید.

6. به افکار دیگران در مورد شما و اهدافتان اهمیت ندهید

این به معنی فاصله گرفتن از انتقادپذیری و نپذیرفتن پیشنهادات سازنده‌ی افراد نیست. افراد موفق معمولا بسیار به خودشان ایمان دارند، اما نه به شکلی متکبرانه. آن‌ها در پیشبرد اهداف و مسیری که برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند، کاملا مصمم هستند و به درستی راه خود اعتقاد دارند. برایشان اهمیتی ندارد اگر ایده‌ی آن‌ها توسط دیگران مورد تمسخر قرار می‌گیرد، یا اگر در مسیر اهدافشان اطرافیانی وجود دارند که مدام از ناامیدی در گوششان می‌خوانند و سعی در متوقف کردن آن‌ها دارند.

7.تمرکز کنید

تمرکز همیشه باعث موفقیت می‌شود که بدون تأکید واضح بر آنچه مهم‌تر است امکان‌پذیر نیست و رهبران دائماً باید این حقیقت حیاتی را به خود یادآوری کنند. تمرکز نیازمند پیگیری مداوم یک ماموریت و چشم‌انداز است.

8.محدودیت‌ها را برطرف کنید

خود را به فکر کردن در حیطه مرزهای زندگی‌تان محدود نکنید و اجازه ندهید ترس در شما نفوذ پیدا کند. امروزه مردم بیش از حد معمول توقع دارند، بنابراین برای جلب توجه و ایجاد روابط قوی با بازار در هدف خود باید فوق العاده باشید. در حیطه کاری‌تان، باید نهایت تجربه را ارائه دهید.

9.با پشتکار باشید

توسعه کسب و کار و کارآفرینی باید از روی عشق انجام شود و هر عشق بزرگی برای به دست آوردن رویای شما به اشتیاق و پشتکار نیاز دارد. اگر چه شکست‌هایی را تجربه خواهید کرد، اما موفقیت و پیروزی را نیز خواهید یافت.

10. شکست نباید شما را فلج کند

از اشتباه کردن یا حتی شکست در دراز مدت نترسید. هیچ فرد موفقی از ابتدا موفق نبوده و طعم پیروزی را نچشیده است، همه آن‌ها به نوعی اشتباه کردند و از آن‌ها درس گرفته‌اند. بنابراین، باید درک کنید که شکست‌های شما چیزی جز پله‌های موفقیت شما نیستند.

بازار