قهوه سالم تر است یا چایی ؟/ کدام یک باعث کم خونی می شود؟

خوردن قهوه سالم تر و مفیدتر است یا خوردن چایی؟

زندگی رنگی| یکی می گوید چایی کم خونی می آورد و قهوه بهتر است؛ دیگری در دفاع از چایی قد علم می کند که ای هوار همه بدبختی ها از میگرن و سر درد گرفته تا مشکلات بی خوابی ناشی از قهوه و مضرات آن است؛ حال اینکه حرف کدام گروه را بپذیریم و برای نوشیدن یک فنجان گرم کدام را انتخاب کنیم به سراغ بالا و پایین کردن مزایا و معایب چای و قهوه رفتیم تا ببینیم واقعا کدام نوشیدنی برای بدن ما مفیدتر است؟

واقعیت آن است که گفتن اینکه قهوه سالم تر است یا چایی کار دشواری است، چراکه هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند و تا حد زیادی به ترجیحات و شرایط فردیبستگی دارد.

در اینجا خلاصه‌ای از تفاوت‌های کلیدی بین قهوه و چای آورده شده است تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند:

محتوای کافئین

قهوه به طور قابل توجهی کافئین بیشتری نسبت به چای دارد. یک فنجان قهوه ۸ اونسی به طور متوسط حاوی حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین، در حالی که یک فنجان ۸ اونسی چای سیاه حاوی حدود ۴۷ میلی گرم کافئین است. اگر به دنبال افزایش انرژی هستید، قهوه ممکن است انتخاب بهتری باشد.

آنتی اکسیدان ها

چای منبع غنی تری از آنتی اکسیدان ها نسبت به قهوه است. چای سبز به ویژه به دلیل سطوح بالای کاتچین، نوعی آنتی اکسیدان شناخته شده است که اثرات ضد التهابی قوی دارد.

اثرات بر سلامت

مطالعات نشان داده است که هم قهوه و هم چای می توانند فواید سلامتی متعددی داشته باشند، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان.

با این حال، شایان ذکر است که اکثر این مطالعات مشاهده ای هستند، بنابراین نمی توان نتیجه قطعی در مورد علت و معلول گرفت.

طعم و مزه

قهوه و چای طعم های بسیار متفاوتی دارند. قهوه به طور کلی تلخ و قوی توصیف می شود، در حالی که چای می تواند از نظر طعم ملایم تا قوی و از نظر طعم از گس تا میوه ای متغیر باشد.

عوارض جانبی

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف قهوه دچار عوارض جانبی مانند اضطراب، بی خوابی و مشکلات گوارشی شوند. کافئین موجود در چای می تواند باعث عوارض جانبی مشابهی شود، اما به طور کلی به دلیل محتوای کافئین کمتر، احتمال کمتری دارد.

در نهایت، بهترین نوشیدنی برای شما به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. اگر به دنبال افزایش انرژی با کافئین بالا هستید، قهوه ممکن است انتخاب بهتری باشد. اگر به دنبال نوشیدنی با آنتی اکسیدان بالا و طعم ملایم تری هستید، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. مهم است که به بدن خود گوش فرا دهید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

کدام یک موجب کم خونی می شود؟

به طور کلی، نه قهوه و نه چای به طور مستقیم باعث کم خونی نمی شوند. با این حال، می توانند جذب آهن غیر هم از منابع گیاهی را مختل کنند

آهن غیر هم نوعی آهن است که در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، غلات و حبوبات یافت می شود. نوع دیگر آهن، آهن هم، در غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ و ماهی یافت می شود. آهن هم به طور کلی به راحتی جذب بدن می شود، اما جذب آهن غیر هم می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله کافئین، موجود در قهوه و چای، قرار گیرد.

میزان تاثیر قهوه و چای بر جذب آهن به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

  • میزان کافئین

هرچه قهوه یا چای غلیظ تر باشد، کافئین بیشتری دارد و به احتمال زیاد جذب آهن را مختل می کند.

  • زمان مصرف

اگر قهوه یا چای را همزمان با غذا یا مکمل های آهن مصرف کنید، جذب آهن را بیشتر از زمانی که آنها را با فاصله زمانی مصرف کنید، مختل می کند.

  • نوع رژیم غذایی

اگر به طور کلی رژیم غذایی کم آهن دارید، کمبود آهن ناشی از مصرف قهوه یا چای بیشتر محتمل است.