اخراج افغانستانی ها از ایران آغاز شد

روزانه حدود دو هزار پناه‌جوی افغان از کشور ایران و پاکستان اخراج می‌شوند.

زندگی رنگی به نقل از اقتصاد آنلاین | وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان طالبان اعلام کرده است که روزانه به‌گونه میانگین حدود دو هزار پناه‌جوی افغان از ایران و پاکستان جبراً اخراج و به کشور بر می‌گردند. رسانه خبری هشت صبح در این باره نوشت: این وزارت روز شنبه، ۱۹ جوزا، در بیانیه‌ای نگاشته است که طی دو روز گذشته بیش از یک هزار و ۶۴۰ پناه‌جو از این دو کشور اخراج شده‌اند.

اخراج گسترده افغان‌ها از ایران

براساس این بیانیه، روز گذشته (جمعه، ۱۸ جوزا) ایران بیش از یک هزار پناه‌جو افغان را اخراج کرده است.

همچنان یک روز پیش از آن، ۶۴۰ پناه‌جو از پاکستان به کشور برگشته‌اند.

بربنیاد اطلاعات این وزارت، ۸۰۰ پناه‌جوی افغان از گذرگاه مرزی تورخم و بیش از ۲۰۰ پناه‌جوی دیگر از اسپین‌بولدک قندهار وارد افغانستان شده‌اند.

طالبان گفته‌اند که طی بیش از یک هفته گذشته دست‌کم ۱۴ هزار پناه‌جوی افغان شامل زنان و کودکان از ایران و پاکستان به‌گونه اجباری اخراج شده‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان طالبان افزوده است که شماری زیادی از پناه‌جویان که وارد کشور شده‌اند از سوی نهادهای بین‌المللی کمک دریافت کرده‌اند.

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از شهروندان کشور به دلیل چالش‌های اقتصادی و امنیتی به کشورهای همسایه آواره شده‌اند.

این در حالی است که چندی پیش ایتلاف نهادهای امدادرسان در امتداد خط دیورند اعلام کرده بودند که از ۱۵ سپتامبر سال گذشته تا ۱۸ مارچ سال جاری حدود ۵۹۰ هزار پناه‌جوی افغان به کشور برگشته‌اند.

این نهاد روز چهارشنبه، ۲ جوزا، با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که بیش از ۳۷۶ هزار پناه‌جو از طریق گذرگاه تورخم و بیش از ۱۹۶ هزار پناه‌جوی دیگر از اسپین‌بولدک قندهار به افغانستان برگشت کرده‌اند.

اخراج افغان‌ها از ترکیه

به دنبال تحولات اخیر در افغانستان، شمار مهاجران افغانستان در ترکیه که اکثراً قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارند، افزایش یافته است. این در حالی است که سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرده است که ترکیه پس از قدرت گرفتن طالبان تاکنون ۱۸۰۰ مهاجر افغان را اخراج کرده و این روند به رغم وضعیت بحرانی انسانی در افغانستان ادامه دارد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که مقام‌های این کشور انتظار دارند با اجرا برنامه‌های جدید آمار مهاجران افغان را که به دلیل تحولات اخیر در این کشور اقدام به پناهندگی می‌کنند را کاهش دهند.

رئیس هلال احمر ترکیه هدف از این ابتکار جدید را کاهش مهاجرت پناهجویان افغانستان عنوان کرده است. به صورت آزمایشی ۶۵ شرکت کوچک در بخشی از کابل از سوی هلال احمر ترکیه راه‌اندازی شده و این کار با بازخورد از مردم محلی و تکمیل آن از مهاجرت بیشتر مردم افغانستان جلوگیری خواهد کرد.

بازار