علت تپش قلب چیست؟ / آیا تپش قلب نشانه مشکلات قلبی است؟

اگر شما هم گاهی دچار تپش قلب می شوید حتما این مطلب را بخوانید.

زندگی رنگی به نقل از دکترتو| تپش قلب می‌تواند ناشی از استرس، مصرف زیاد کافئین، عوارض جانبی داروها یا بیماری‌های زمینه ای قلبی باشد. بهترین روش درمان این عارضه تغییر سبک زندگی، مدیریت استرس و مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص است. نظارت منظم پزشک برای مدیریت تپش قلب شدید بسیار مهم است. اگر برای درمان بیماری‌های قلبی به دنبال بهترین متخصص قلب و عروق هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

بیماری تپش قلب چیست؟

تپش قلب به انگلیسی high heart rate، یکی از انواع بیماری قلبی و احساس ضربان قلبی است که بسیار محکم یا بسیار سریع باشد، احساس اینکه قلب ضربانی را جا بیاندازد یا بلرزد. در واقع افراد در شرایط طبیعی متوجه ضربان قلب خود نمی شوند، زمانی که این ضربان را حس کنند، دچار تپش قلب شده‌اند. احساس ضربان قلب محکم ممکن است در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس شود.

این عارضه می‌تواند آزاردهنده یا ترسناک باشند. معمولا جدی یا آسیب‌‌رسان نیست و خود به خود برطرف می‌شود. بیشتر وقت‌ها لرزش قلب با استرس و اضطراب یا به علت مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، یا الکل ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است وقتی فرد باردار است هم ایجاد شود. در موارد نادر، این مشکل می تواند نشانه‌ای از شرایط جدی‌تر بیماری قلبی باشد.

تپش قلب نرمال و بهترین ضربان قلب چقدر است؟

از کجا بفهمیم تپش قلب داریم؟ تپش قلب به طور کلی نرمال نیست و زمانی آن را تپش قلب می‌نامیم که فرد ضربان قلب را در قفسه‌ سینه‌‌ خود احساس کند. اما اگر بخواهیم درباره تعداد ضربان قلب نرمال صحبت کنیم، زمانی ضربان قلب در محدوده‌ طبیعی است که بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه بزند.

البته به طور معمول در افرادی که ورزش می‌کنند و یا داروهای کاهنده‌ ضربان قلب می‌خورند ممکن است این عدد زیر ۶۰ هم باشد. البته این حالت در صورتی طبیعی است که خطر و مشکلی برای فرد ایجاد نکند. در غیر اینصورت بالا و پایین شدن این عدد باید بررسی شود.

تپش قلب بالا چگونه است؟ چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟

چرا ضربان قلب بالا میرود؟ تپش قلب بالا به انگلیسی high heart rate به حالتی گفته می‌شود که فرد ضربان قلب را در قفسه‌ سینه، گردن و گلو احساس می‌کند. البته این حالت چندان خطرناک نیست و معمولا به خودی خود برطرف می‌شود. در مواردی تپش قلب همراه با تندتر ضربه زدن و اختلال در کارکرد قلب انسان همراه است. این حالت معمولا باعث استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

تپش قلب توسط چه ماهیچه ای انجام می شود؟

عضله قلب مانند ماهیچه‌های اسکلتی از سارکومرهایی تشکیل شده است که امکان انقباض را فراهم می‌کند. با این حال، بر خلاف عضله اسکلتی، عضله قلب تحت کنترل غیرارادی است و مسئول انقباض قلب و در نتیجه عمل پمپاژ است.

علائم تپش قلب (تپش قلب نشانه چیست؟)

علائم همراه با تپش قلب با توجه به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد. قلب شما ممکن است احساس کند که در حال تپش، بال زدن، ضربان نامنظم و نشانه های بیماری قلبی است که فقط برای چند ثانیه یا چند دقیقه رخ می‌دهد. شما همچنین ممکن است این احساسات را در گلو یا گردن خود داشته باشید.

۱. علائم اضطراب و تپش قلب (تپش قلب و فشار خون بالا)

علت دلهره و تپش قلب چیست؟ اگر طی یک حمله پانیک (حمله اضطراب) دچار ضربان قلب شدید شوید ممکن است در حین آن تهوع و تعریق داشته باشید. نشانه های فشار بالا نیز سردرد شدید، تاری دید و وزوز گوش است. با مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید.

۲. علائم همراه با تپش قلب در اثر اختلالات تیروئید

ضربان قلب بالا نشانه چیست و چرا ضربان قلب بالا میرود؟ در بیماری‌های غده تیروئید و کاهش سطح قند خون نیز علائم دیگری که مختص این بیماری هستند به همراه تپش قلب دیده‌ می‌شوند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • خشکی پوست
  • کم خوابی
  • نفس نفس زدن
  • خشکی موها
  • زبری صدا
  • تشنگی
  • انرژی داشتن
  • لرزش اندام‌ها

قرص لووتیروکسین و تپش قلب

از عوارض داروی لووتیروکسین تپش قلب است. داروهای تیروئید ممکن است که بر روی قلب عارضه ایجاد کنند. اگر سن شما بالا باشد و نیازمند استفاده از این داروها باشید، معمولا دکتر از دوز پایین این داروها دارو درمانی را آغاز می‌کند. یک مسئله همین واکنشی است که ممکن است قلب به دارو نشان دهد.

۳. علایم تپش قلب ناشی از کم خونی

تپش ناشی از کم خونی ممکن است علائمی را به همراه داشته‌باشد که شامل موارد زیر هستند؛

  • خستگی
  • رنگ پریدگی
  • ضعف

۴. نشانه های تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی

در موارد نادر تپش قلب نشانه‌ای از مشکلات جدی قلب و انواع بیماری قلبی است در این مواقع ممکن است با علائمی نظیر درد قفسه سینه، گیجی، تنگی نفس شدید و بیهوشی همراه باشد که لازم است به طور جدی پیگیری شود.

هنگامی که تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی باشد، ممکن است عوارضی به جا گذارد، از این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • بیهوشی
  • ایست قلبی
  • عفونت دور قلب
  • استروک یا سکته (انسداد عروق مغزی در اثر لخته)
  • نارسایی قلبی.

۵. تپش قلب و گزگز دست و پا

هنگامی که بی‌حسی و گزگز در اندام‌ها با تپش قلب همراه می‌شود، ممکن است که نشان‌دهنده‌ی حمله‌ی اضطرابی و یا اضطراب شدید باشد. گاهی نیز ممکن است که اختلالات در الکترولیت‌ها باعث چنین واکنشی شود. برخی از اختلالات الکترولیت شامل موارد زیر هستند؛

۶. تپش قلب و فشار خون پایین (علت تپش قلب و سرگیجه)

هنگامی که فشار خون شما پایین باشد، قدرت قلب برای پمپاژ کردن خون در رگ‌ها و رساندن آن به اندام‌ها کم است. در چنین حالتی علائمی در بدن شما بروز می‌کنند و حتما باید فشار خون شما اندازه گرفته‌شود تا در صورت پایین بودن آن باید اقدامات درمانی لازم صورت گیرد. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تهوع

۷. اسید معده و تپش قلب (ارتباط تپش قلب و معده چیست؟)

آیا رفلاکس معده باعث تپش قلب میشود؟ رفلاکس معده و تپش قلب ارتباط جدی ندارند و اسید معده به طور مستقیم و به تنهایی نمی‌تواند باعث تپش قلب شود. البته که به طور غیرمستقیم ممکن است تپش قلب در شما ایجاد کند. مثلا یکی از توجیهاتی که می‌توان برای تپش قلب در اثر اسید معده در نظر گرفت این است که هنگامی که فرد به رفلاکس اسید معده دچار است، شاید از علائم خود دچار استرس شود. این استرس ممکن است که به او معده عصبی و تپش قلب بدهد.

۸. علائم تپش قلب عصبی

گاهی عصبانیت نیز مانند اضطراب می‌تواند در عملکرد قلب تاثیر گذاشته و علائم ضربان قلب بالا را ایجاد کند. اگر شخص دچار بیماری‌های قلبی باشد، تپش مضر بوده و باید برای کنترل آن اقدامات لازم انجام شود. شرایط محیطی باید به‌گونه‌ای باشد که شخص تا حد ممکن عصبی نشود.

۹. علائم تپش قلب هنگام ورزش (تپش قلب همراه با سرخ شدن صورت)

یکی از علائم این عارضه سرخ شدن صورت است. سرخ شدن صورت می‌تواند علائم شرایط پزشکی دیگری مانند استرس شدید، حمله پانیک، فیبریلاسیون دهلیزی یا اختلالات ریتم قلب باشد. اگر این علامت همراه با درد یا فشار قفسه سینه همراه است و شما را از ادامه فعالیت ورزشی محروم می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بهترین ضربان قلب ورزشکاران نیز بین ۳۰ تا ۶۰ است.

۱۰. اگر تپش قلب و عرق کردن با هم باشد چه باید کرد؟

تپش قلب و تعریق به دلایل مختلفی می‌توانند همراه با هم ایجاد شوند. گاهی به دلیل استرس و اضطراب شخص دچار تعریق زیاد می‌شود. اما اگر این دو عارضه همراه با علائم دیگری باشند، حتما باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کرد.

دلایل و علت تپش قلب چیست؟

تپش قلب از چیست؟ دلایل تپش قلب متنوع هستند و علائم مختلفی را به همراه می‌آوردند. علل بسیار زیادی برای طپش قلب وجود دارد، که ممکن است مرتبط با قلب باشد یا علت نامعلوم داشته باشد. علل غیر مرتبط با قلب شامل موارد زیر می شود:

احساسات شدید مانند اضطراب، افسردگی، ترس یا استرس. اغلب طی حملات پانیک (حمله اضطراب) اتفاق می‌افتند.فعالیت فیزیکی شدیدمصرف کافئین، نیکوتین (از تنباکو موجود در سیگار)، الکل یا مواد غیر‌قانونی مانند کوکائین و آمفتامین‌هاشرایط پزشکی خاص مانند بیماری‌های تیروئید، سطح پایین قند خون، آنمی (کم خونی)، فشار خون پایین، تب و دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)

تغییرات هورمونی طی قاعدگی، بارداری، یا درست قبل از یائسگی. گاهی ضربان قلب شدید طی بارداری نشانه‌ای از کم خونی و علت بی حالی بدن و تپش قلب است.

داروها، از جمله قرص‌های رژیمی، ضداحتقان‌ها، داروهای استنشاقی آسم و برخی داروهایی که برای جلوگیری از آریتمی‌ها(ضربان قلب نا منظم) یا درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرند.برخی مکمل‌های تغذیه‌ای و گیاهی و سطوح غیرطبیعی الکترولیت‌ها.