همسان سازی حقوق بازنشستگان / افزیش حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان واریز می شود؟

اخبارهای ضد و نقیض درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد اما این همسان سازی چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد و واریز آن از چه مقطعی آغاز خواهد شد؟

زندگی رنگی به نقل از شایانیوز | سازمان تامین اجتماعی سال گذشته، مبلغ متناسب‌سازی را از فیش حقوقی جدا کرده بود که بعدا ناچار به تغییر رویه شد. در مورد مستمری فروردین ماه ۱۴۰۰ هم مشخص نیست چه زمانی از این تصمیم منصرف می‌شود؛ به ویژه اینکه بازنشستگانی که به دلیل نداشتن همسر و فرزند، یا یکی از این دو از خرد شدن مبلغ متناسب‌سازی در بخشی از مستمری خود محروم مانده‌اند، نگران هستند. توجه به این نکته ضروری است که بهره‌مندی بازنشستگان هم سطح از یک مبلغ متناسب‌سازی، حقی خدشه ناپذیر محسوب می‌‌شود.

اما تاثیر در نظر گرفتن این محاسبه جدا از افزایش مستمری حداقل‌بگیران فاقد همسر و فرزند که بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی یا به صورت عادی بازنشسته شده‌اند، نیست؛ چراکه مستمری این گروه از بازنشستگان که به حدود ۴ میلیون تومان می‌رسد و برای نمونه به گفته‌ی حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، مستمری یک بازنشسته پیش از موعد (ماده ۷۶) بدون همسر و فرزند در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیست. این در حالی است که به ادعای سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان، مستمری حداقلی‌بگیرانی که با ۳۰ روز مستمری بازنشسته شده‌اند، کمتر از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (کف حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۰) نیست.

به همین دلیل باید دید که مبلغ متناسب‌سازی آنها پس از اعمال فرمول درج شده در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی چه میزان افزایش پیدا می‌کند. اگر اصلاحات مورد نظر در فرمول سازمان تامین اجتماعی صورت گیرد، به احتمال فراوان مستمری‌های کمتر از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به حدود ۴ میلیون تومان می‌رسند.

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد.همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود.اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

بازار