پیاز چه خاصیتی دارد؟ / درمان بیماری‌ها با پیاز

خواص باورنکردنی پیاز/ درمان این بیماری‌ها با پیاز

پیاز یکی از سبزی‌های پر مصرف در میان ایرانی‌ها است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد و اگر نسبت به این خواص آگاهی داشته باشیم قطعا مصرف روزانه این سبزی را افزایش می‌دهیم.
خواص باورنکرنی پیاز

پیاز در سبد غذایی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و چه به صورت پخته و چه به صورت خام روزانه مصرف می‌شود. از قدیم هم برای پیاز خاصیت‌های زیادی بیان شده بود و حتی به عنوان یک آنتی‌بیوتیک شناخته می‌شد. امروز می‌خواهیم برایتان از خاصیت شگفت آور پیاز بگوییم.

1- سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند2- قند خون را تنظیم میکند 3- التهاب را کاهش میدهد4- عفونت را درمان میکند5- ضدعفونی کننده بدن و یک آنتی بیوتیک طبیعی است6- درمان سرماخوردگی، سرفه، تب و گلو درد است7- التهاب و درد مفاصل را کاهش میدهد8- آب پیاز و زردچوبه را ترکیب کرده و به پوست صورتتان بمالید ؛ این ترکیب به حذف لکه های تیره پوست کمک میکند 9- درد گوش را تسکین میدهد10- از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و درد دندان را کاهش میدهد11- کرم های معده کودکان را حذف میکند 12- قرار دادن آب پیاز روی موها، شپش سر را درمان میکند

  • پیازها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند

فوتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی، مواد طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافته می‌شوند و آنها را به خوراکی‌هایی مفید و عالی برای سلامتی تبدیل کرده‌اند. برخی از آنها دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی هستند؛ درست مانند مواد شیمیایی گیاهی موجود در پیاز. شاید از شنیدن این حقیقت شگفت‌زده شوید، ولی پیاز در واقع از لحاظ میزان آنتی‌اکسیدان موجود در آن، غنی‌ترین خوراکی است که می‌توانید بیابید.

آری، کاملا درست است؛ نه لیمو، نه بلوبری، نه جعفری و نه هیچ اَبَر خوراکی دیگر که در تبلیغات بازرگانی به عنوان منبع کامل آنتی‌اکسیدان از آنها یاد می‌شود؛ هم‌چنین، نکته‌ی جالب این است که یکی از دلایلی که باعث می‌شود پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، وجود ترکیبات گوگردی در آن است؛ همان ترکیباتی که باعث بوی بد پیاز می‌شوند.

  • ۲. پیاز حاوی مواد قوی ضدسرطانی است

بدیهی است خاصیت آنتی‌اکسیدانی که در بالا به آن اشاره شد، می‌تواند در مبارزه علیه سرطان و انواع تومورها کمک کند، ولی ماده‌ای خاص در پیاز وجود دارد که باعث خاصیت ضد سرطان‌زایی مضاعف در آن می‌شود. این ترکیب کوئرستین نام دارد؛ این ماده نوعی فلاونوئید است که در پیاز وجود دارد، و مطالعات فراوان اثرات مختلف آن را بر سلامتی اثبات کرده‌اند (اثراتی از قبیل جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، پارکینسون، و غیره). برجسته‌ترین اثر کوئرستین برای سلامتی، توانایی‌اش در مبارزه علیه سرطان است، و اگر برای مصرف بیش‌تر پیاز به دنبال انگیزه هستید، این مسئله می‌تواند دلیلی قاطع برای مصرف بیش‌تر پیاز در رژیم غذایی‌تان باشد. خواص ضدسرطانی کوئرستین را می‌توان جزء مطلوب‌ترین و مهم‌ترین خواص پیاز برای سلامتی دانست.

  • باعث تولید کلسترول خوب (HDL) می‌شود

غالبا وقتی از این تاثیر شگفت‌آور پیاز بهره‌مند می‌شوید که آن را به صورت خام مصرف کنید، بنابراین این نکته را همیشه قبل از قرار دادن پیاز در رژیم غذایی‌تان به یاد بیاورید. راه آسان برای کمک به افزایش سطح کلسترول خوب (و بنابراین، کاهش سطح کلسترول بد) گذاشتن چند تکه از آن روی غذای است. برای بهره‌مندی بیش‌تر از خواص پیاز می‌توانید چند قطره آب لیمو نیز روی آن بچکانید.

  • پیاز شما را از ابتلا به زخم و ورم معده در امان نگه می‌دارد

کم‌تر خوراکی‌ مثل پیاز پیدا می‌شود که بتواند باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شود؛ این خاصیت پیاز در کنار قدرت التیام‌بخشی این سبزی پر خاصیت (در بخش‌های بعدی در مورد قدرت التیام‌بخشی آب پیاز بیش‌تر خواهیم گفت) باعث می‌شود از ابتلا به زخم معده در امان بمانید. هم‌چنین پیاز می‌تواند از پیشرفت ورم معده در طولانی مدت جلوگیری کند، و باعث حفظ سلامتی پوشش داخلی معده و حفظ تعادل اسیدی آن ‌شود.

  • بوی پیاز خونریزی بینی را بند می آورد

استنشاق بوی یک تکه پیاز کوچک، می‌تواند خونریزی بینی را متوقف کند یا از شدت آن کم کند.

  • خواص پیاز ۲۰.بی خوابی رادرمان میکند

مصرف یک پیاز در روز می‌تواند بی‌خوابی یا اختلالات خواب را درمان کند. این ماده‌ی خوراکی مطمئنا کمک‌تان می‌کند که شب‌ها خواب خوبی داشته باشید.

  • به بهبود دستگاه گوارش کمک میکندپیاز می‌تواند دستگاه گوارش را بهبود بخشد. اگر مشکلات گوارشی دارید، پیاز می‌تواند با افزایش آزاد شدن شیره‌های گوارشی مشکل را حل کند.