تصورات غلط درباره مردان/ جمله‌های اشتباهی که به پسر بچه‌ها می‌گوییم

چیزهایی که باید برای مردان عادی‌سازی کنیم ...

مردان در بسیاری از جوامع با کلیشه‌هایی مواجه هستند که این تصورات غلط می‌تواند برای آنها مشکلات مضاعفی ایجاد بنابراین باید با عادی‌سازی کردن بسیاری از تصورات غلط موجود در جامعه امکان زندگی پر نشاط برای همه فراهم شود.
چیزهایی که باید برای مردان عادی‌سازی کنیم

میزان خودکشی در مردان 3 برابر بیشتر از زنان است

مردان نسبت به زنان میزان رضایت کمتری از زندگی نشان داده‌اند.

مردان کمتر از خدمات روانشناسی بهره‌مند می‌شوند

بیش از 87 درصد مردان از اختلالات خواب رنج می‌برند.

همه این موارد بخشی از مشکلاتی است که سلامت روان را برای مردان به خطر می‌اندازد و شاید بتوان بخش عمده‌ای از این مشکلات را ناشی از کلیشه‌هایی دانست که جامعه آن را به مردان تحمیل کرده است؛ که البته این کلیشه‌های مشکل‌زا باید هم از سر راه زنان و هم از سر راه مردان برداشته شود تا فضا برای یک زندگی پر نشاط فراهم شود.

چیزهایی که باید برای مردان عادی شود

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد عادی سازی برخی مواردی است که می‌تواند به مردان در جهت سلامت روان کمک زیادی کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم

  • دیگر نگویید "مرد که گریه نمی‌کنه"

"مرد که گریه نمی‌کنه" این جمله‌ای است که از بچگی در گوش پسر بچه‌ها گفته می‌شود و این غلط‌ترین جمله تا بزرگسالی با او بزرگ می‌شود و بر اساس همین کلیشه غلط مردان از بروز احساسات خود اکراه دارند و "گریه کردن" را امری خجالت‌آور تصور می‌کنند درحالی که گریه کردن و غمگین بودن بخش مهمی از واکنش طبیعی هر انسان به اتفاقات ناگوار در زندگی است.

  • درد دل کردن و نشان دادن احساسات

یکی دیگر از کلیشه‌ها حرف نزدن و بروز ندادن احساسات است؛ خیلی از افراد جامعه بروز احساسات از عشق و محبت تا بیان غم‌ها و نگرانی‌ها را یک نقطه ضعف برای مردان می‌دانند در حالی که این موارد نیز بخشی از نیاز روحی و روانی هر انسان، فارغ از جنسیت اوست.

  • داشتن مشکلات سلامت روان و مراجعه به روانکاو یا روانپزشک

افسردگی و مشکلات سلامت روان شاید در میان زنان بیشتر باشد اما جمعیت قابل توجهی از مردان نیز به این امر دچار هستند مخصوصا با شرایط امروز جامعه ما که مشکلات زیادی اطراف خانواده‌ها را گرفته است این موضوع نیز می‌تواند بیشتر از هر زمان دیگر مردان را با آسیب‌های جدی روانی مواجه کند؛ بنابراین داشتن مشکلات سلامت روان یک ایراد یا نقطه ضعف نیست بلکه مثل هر بیماری دیگری که بدن انسان در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرد سلامت روان نیز بدون توجه به جنسیت می‌تواند در معرض انواع آسیب‌ها و اختلالات قرار بگیرد و برای این موارد نیز باید فرد اول بپذیرد بیمار شده و در گام بعدی به سراغ راه‌های درمان از طریق مشورت با یک پزشک متخصص برود.

  • کمک گرفتن از دیگر

مردان فکر می‌کنند باید توانایی انجام هر کار و مشکلی را داشته باشند و اگر قرار باشد از کسی کمک بگیرند این یک افتضاح است و مایه شرمساری خواهد بود. این تصور باعث شده است تا از کمک گرفتن فراری باشند و این موضوع می‌تواند اول دردسرها برای آنها و اطرافیانشان باشد.