خواص تخم شربتی که فکرش را هم نمی‌کردید/ تخم شربتی چیست؟

خواص عجیب این ضدآفتاب خوراکی برای بدن

اگر تخم شربتی را فقط به منظور رفع عطش در تابستان مصرف می‌کنید باید بگوییم که در خواب عمیقی فرو رفته‌اید چراکه آنقدر این دانه‌های ریز سیاه‌رنگ خواص مفیدی برای بدن دارد که وقتی بفهمید حتما روزی چندبار به سراغش می‌روید.
خواص عجیب این ضدآفتاب خوراکی برای بدن

اطرافمان پر است از گیاهانی که چندان در برنامه‌غذایی قرارشان نمی‌دهیم اما خاصیتی فوق‌العاده دارند. تخم شربتی یکی از هما‌ن‌هایی است که هرچند همیشه در خانه یک ایرانی پیدا می‌شود اما آنقدرها هم مورد توجه قرار نگرفته است. تخم شربتی دانه گیاه ریحان است که بیشتر به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود. تخم شربتی در شهرهای مختلف با نام های متنوعی شناخته می شود که از این نام ها می توان به بادروج ، تره خراسانی ، حوک ، اوقیمن و بورنگ اشاره کرد.

در ایران از تخم شربتی در بسیاری از مجالس و مهمانی‌ها به عنوان شربت برای رفع عطش و پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌کنند. تخم شربتی همانگونه که گفته شد تخم های گیاه ریحان است که در خانواده نعناعیان دسته بندی می شود. تخم شربتی هنگامی که در آب قرار می گیرد لعاب می اندازد و آب را به خود جذب می کند ، به همین دلیل برای رفع تشنگی مناسب است.

تخم شربتی دانه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این دانه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص تخم شربتی در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

درمان سرماخوردگی

در طب سنتی از تخم شربتی برای درمان سرماخودگی استفاده می شود. تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های مفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین جهت برای پیشگیری و درمان سرماخودگی مفید است.

ضد آفتاب قوی و طبیعی

تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که همین امر باعث شده است تخم شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی شناخته شود. برای محافظت از پوست در مقابل اشعه های مضر نور خورشید باید از تخم شربتی به صورت موضعی استفاده شود.

فواید تخم شربتی برای دهان و دندان

یکی دیگر از فواید تخم شربتی این است که به دلیل اینکه خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد می تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها شود. ضمن اینکه مصرف تخم شربتی باعث از بین رفتن بوی بد دهان و خوش بوتر شدن بوی دهان نیز می شود.

بهبود اسهال و یبوست

تخم شربتی پس از مخلوط شدن با آب یک لایه ژله ای ایجاد می کند که این لایه حاوی مقادیر غنی از فیبر است ، به همین جهت تخم شربتی می تواند باعث بهبود حرکات و پاکسازی روده شود. در نتیجه می تواند به درمان یبوست و اسهال کمک شایانی کند.

رژیم های لاغری و کاهش وزن

تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از ویتامین ها ، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که به همین جهت می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این تخم شربتی کالری پایینی دارد.

تخم شربتی پس از ورود به معده با جذب آب حجم بیشتری از معده را پر می کند و باعث می شود فرد احساس سیری کند. ضمن اینکه تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث کاهش یافتن اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود.

رفع چین و چروک های پوست با تخم شربتی

همانطور که می دانید رادیکال های آزاد اگر کنترل نشوند می توانند باعث ایجاد چین و چروک های متعدد روی پوست صورت و گردن شوند. تخم شربتی با دارا بودن مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می تواند رادیکال های آزاد را کنترل کند و باعث جوان سازی و رفع چین و چروک روی پوست شود.

سفید کردن رنگ پوست

یکی دیگر از فواید تخم شربتی این است که می تواند باعث روشن تر شدن پوست صورت شود. تخم شربتی با دارا بودن مقادیر غنی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های قوی در صورتی که به صورت ماسک استفاده شود می تواند باعث روشن تر شدن پوست صورت شود.

برای تهیه ماسک تخم شربتی ۱ قاشق چایخوری تخم شربتی را آسیاب کنید و به همراه ۱ قاشق چایخوری لیمو ترش و ۱ قاشق چایخوری آب ولرم ترکیب کنید و به صورت ماسک روی صورت قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه ماسک را با آب سرد بشویید.

درمان عفونت

یکی از خواص روغن تخم شربتی این است که می تواند به درمان انواع عفونت های بدن کمک شایانی کند. از عفونت هایی که می توان با روغن تخم شربتی آنها را درمان کرد می توان به عفونت جای زخم ، بریدگی ، عفونت پوست ، عفونت مثانه و … اشاره کرد.

درمان سرفه و بیماری های تنفسی

یکی از خواص مهم تخم شربتی درمان سرفه است. مخلوط تخم شربتی به همراه زنجبیل و عسل برای درمان سرفه و برخی بیماری های تنفسی مفید است. این معجون می تواند برای درمان بیماری هایی مثل آسم ، سرفه های شدید و آنفولانزا مفید باشد.

کمک به سلامت مو:

مصرف این گیاه برای سلامت موها هم بسیار مفید است. از آنجایی که در تخم شربتی آهن و آنتی‌اکسیدان وجود دارد، مصرف آن در در دراز مدت از ریزش مو جلوگیری کرده و جریان خون کف سر را بیشتر می‌کند. معمولا بسیاری از بانوان برای ریزش موهای‌شان از قرص آهن یا زینک استفاده می‌کنند؛ اما مصرف تخم شربتی در مقایسه با قرص یا مکمل‌های موجود در بازار مناسب‌تر است.

کاهش سطح کلسترول خون

در تخم شربتی فیبر محلول وجود دارد؛ به همین علت کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. به علاوه این گیاه معجزه‌‌آسا از ابتلا به حملات قلبی و گرفتگی رگ‌ها جلوگیری می‌کند.کنترل فشار خون: این گیاه به‌طورکل بر متابولیسم چربی و پلاکت‌ها تاثیرگذار است. به همین علت فشار خون بالا را کنترل می‌کند.

کاهش وزن و لاغری

بسیاری از ورزشکاران قبل از شروع تمرینات ورزش تخم شربتی (بدون شکر) مصرف می‌کنند. چرا که هم در کاهش وزن آن‌ها تاثیرگذار است و هم عطش و تشنگی‌شان را در طی انجام دادن تمرینات ورزشی رفع می‌کند. به علاوه این نوشیدنی فیبر بسیار بالایی دارد. برای همین مصرف آن احساس سیری در بدن ایجاد کرده و به مرور زمان به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

کمک به سلامت استخوان‌ها

در این گیاه مواد معدنی بی‌نظیری همچون آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم وجود دارد. به همین علت مصرف این گیاه به مواد معدنی تراکم استخوان‌ها بسیار کمک می‌کند.

کنترل دیابت

عصاره‌های دانه این گیاه برای افرادی که دیابت دارند بسیار مناسب است. به علاوه مصرف دانه‌های این گیاه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار مفید است.

کاهش سطح استرس

اگر همیشه در موقعیت‌های مختلف دچار استرس هستید، حتما یک لیوان شربت تخم شربتی نوش جان کنید تا سطح استرس‌تان کاهش پیدا کند. این گیاه برای کاهش افسردگی، کاهش سطح هورمون‌های استرس بدن، افزایش روحیه و تقویت سلامتی بدن هم بسیار مفید است.

بهبود و تقویت بینایی

در دانه این گیاه ویتامین A بسیار بالایی وجود دارد. به همین علت مصرف این گیاه برای تقویت بینایی و سلامت چشمان‌تان فوق‌العاده مفید است. به علاوه مصرف دانه‌های این گیاه از آب مروارید چشم‌ها نیز در سنین پیری جلوگیری می‌کند.