نگهداری سگ در آپارتمان/ نکات کلیدی درباره مراقبت از سگ

نکات کلیدی درباره نگهداری یک سگ در آپارتمان

وقتی با تمام وجود می‌خواهیم یک سگ داشته باشید باید بدانیم نگهداری سگ در آپارتمان آنقدرها هم راحت نیست و قاعده و قانونی دارد که باید به آن توجه کنیم تا شرایط برای عضو جدید خانه سخت و طاقت فرسا نشود.
نکات کلیدی درباره نگهداری یک سگ در آپارتمان

وقتی ویدئوهایی از رفتارهای بامزه یک سگ در فضای مجازی را می‌بینیم و یا ساعت‌ها با سگ دوست،همسایه یا فامیل همبازی می‌شویم کم‌کم این جرقه در ذهنمان می‌خورد که چرا من یکی از همین دردانه‌ها نداشته باشم برای همین به سرعت آستین‌ها را بالا می‌زنیم تا یک سگ از یک نژاد دوست‌داشتنی و مورد علاقه‌مان را با خودمان هم‌خانه کنیم. اما چیزی که باید بدانیم این است که نگهداری سگ در آپارتمان آنقدرها هم راحت نیست و قاعده و قانونی دارد که باید به آن توجه کنیم تا شرایط برای عضو جدید خانه سخت و طاقت فرسا نشود.

قدم اول انتخاب نژاد مناسب

اولین قدم برای خرید هرچیزی در نظر گرفتن شرایط و امکاناتی است که از آن برخوردار هستیم بنابراین بهتر است در هر کاری خشت اول را صاف بگذارید. درمورد خرید با به سرپرستی گرفتن یک سگ انتخاب نژاد متناسب با زندگی ماست؛ به این معنا که با در نظر گرفتن ابعاد منزلمان باید نژادی را انتخاب کنیم که به لحاظ جثه‌ای به مشکل برخورد نکند. یا اگر اهل سروصدای زیاد نیستیم حواسمان به نژاد و جنب و جوش آن باشد.

کارهایی که باید از آن پرهیز کنید

  • باز گذاشتن پنجره‌ها :

باز گذاشتن پنجره موجب حواس‌پرتی حیوان می‌شود و اگر پنجره شما هیچ محافظ قابل اعتمادی ندارد و سگ شما هم از نوع بازیگوش و ماجراجو است می‌تواند یک فاجعه به بار بیاورد و برای سگتان خطر جانی به دنبال داشته باشد.

  • تنها گذاشتن حیوان برای مدت طولانی:

اگر سگ شما هنوگز به تنهایی عادت نکرده است، این کار به ویژه برای مدت طولانی می‌تواند او را دچار اضطراب جدایی کند و یا در بعضی نژادها با رفتارهای مخرب و سروصدای زیاد همراه کند.

  • گذاشتن اجسام کوچک روی زمین:

همانطور که وقتی کودکی خوردسال در خانه دارید از قراردادن اجسام کوچک در دسترس او خودداری می‌کنید حیوانات از جمله سگ‌ها هم هم نیاز به چنین مراقبتی دارند چراکه اجسام کوچک بر روی زمین می‌تواند بلعیده شود و هم برای شما و هم برای حیوان بیچاره دردسرساز شود.

  • تلاش برای ایجاد یک زندگی پنهانی برای سگ:

اگر به هر دلیلی ممنوعیت برای نگهداری سگ دارید بهتر است تا مهیا شدن کامل شرایط دست نگهدارید چراکه تحمیل کردن یک زندی مخیانه به حیوان خانگی نه تنها امری غیرممکن است بلکه می‌تواند موجب آزار و اذیت حیوان شود.

درست کردن یک جای دنج

دنج‌ترین نقطه آپارتمان‌تان را به سگتان اختصاص دهید تا هر موقع نیاز داشت به آنجا برود و آرامشش را در آن نقطه به دست بیاورد. برای اینجا یک محل مناسب برای استراحت حیوان سعی کنید تا حد امکان آن نقطه را برایش جذاب کنید یعنی استفاده از عروسک و اسباب‌بازی می‌تواند حیوان را بیشتر حال بهتری به سگتان در آن نقطه بدهد.

اولویت دادن به تربیت سگ

هرچند آموزش برای هر نژادی از سگ لازم است اما برای سگ‌های آپارتمانی مهم‌تر است چراکه عملا می‌خواهید با او هم خانه شوید

برای آموزش سگ بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیریم و یا به سراغ مطالب تخصصی در این مورد برویم.

داشتن یک برنامه ورزشی

سگ‌ها هم درست مانند انسان‌ها برای سالم ماندن نیاز به ورزش دارند؛ بنابرای اگر قصد نگهداری سگ داخل آپارتمانتان را دارید موضوع برنامه ورزشی برای سگتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بهترین کار این است که حیوان را هر روز در یک ساعت مشخص برای پیاده روی و دستشویی بیرون ببرید.

سلامت سگ

سگ شما باید دوره واکسیناسیون مناسب و مراقبت های پزشکی دوره ای داشته باشد. همچنین رعایت تغذیه صحیح و سالم برای سگ شما نیز بسیار مهم است.

جمع‌بندی

برای نگهداری یک سگ، شما باید به نکات زیر توجه کنید:

1- تامین محیط مناسب: برای سگ خود یک محیط مناسب تامین کنید. این شامل فضای کافی برای حرکت و بازی، محوطه دار، خوابگاه مناسب و تمیز کردن و بهداشت حیوان است.

2- محافظت از سلامت سگ: سگ شما باید دوره واکسیناسیون مناسب و مراقبت های پزشکی دوره ای داشته باشد. همچنین رعایت تغذیه صحیح و سالم برای سگ شما نیز بسیار مهم است.

3- توانایی مراقبت از سگ: پرورش سگ زمان و انرژی بسیار زیادی می‌طلبد. اگر به تنهایی نمی‌توانید این مسئولیت را برعهده بگیرید، می‌توانید به دنبال یک خدمت‌گیرنده سگ باشید.

4- تمرین و اجتماع با سگ: سگ ها به تمرینات و بازی های فیزیکی نیاز دارند. همچنین با دیگر سگ ها و انسان ها به ارتباط برقرار کرده و با داشتن رفیق پوستی، حال خوبی دارند.

5- نظافت و بهداشت: سگ شما باید تمیز و بهداشتی باشد، لذا لازم است که نظافت دندان ها، آرایش و شستشوی حداقل هفتگی به دنبال آنان باشید.

6- بررسی حالت احساسی سگ: سگ ها بسیار وابسته به افراد خود هستند. در صورتی که به مدت طولانی تمایل به بازی و آغاز فعالیت ندارند، به یک وترینر سگ مراجعه کنید.