خطر این ویتامین برای بدن بیشتر از فایده آن است / ممکن است خونریزی کنید

مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند مشکل آفرین باشد.

زندگی رنگی | ویتامین E یکی از ویتامین‌های موجود در غذاها است که از خانواده آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌آید. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو و آزاده‌های رادیکالی در بدن محافظت کنند و از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کنند. این ویتامین برای سلامتی پوست، افزایش ایمنی بدن، حفظ عملکرد نرمال قلب، حفظ سلامتی چشم، و حتی ممکن است برای جلوگیری از بعضی اختلالات مربوط به پیری مفید باشد.

منابع خوب ویتامین E شامل روغن‌های گیاهی مانند روغن گندم، روغن آفتابگردان، بادام، فندق، وجوانه گندم، هستند. علاوه بر این، می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی غنی مانند بادمجان، اسفناج، بروکلی، و آووکادو دریافت کنید.

اگرچه ویتامین E در مصرف معمولی غذاها و مکمل‌های غذایی معمولاً بدون مشکل است، اما در مواردی ممکن است مصرف بیش از حد آن باعث عوارض جانبی مانند اختلال در جذب ویتامین‌های دیگر، مشکلات گوارشی، و افزایش خطر برخی بیماری‌ها شود. بنابراین، همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های ویتامینی با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید.

به گفته متخصصان مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها سبب خونریزی می‌شود.

یکی از موارد بالقوه خطرناک مصرف ویتامین یا مولتی‌ویتامین حاوی ویتامین E، خونریزی بیش از حد است.

کاترین بولینگ، پزشک خانواده، در همین خصوص می‌گوید: مگر اینکه دلیلی برای مصرف ویتامین E داشته باشید وگرنه نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کنید. ما قبلا تصور می‌کردیم مصرف آن به دلیل آنتی‌اکسیدان بودن خوب است اما مشخص شد که خطر آن بیش از فایده آن است. ویتامین E خون را رقیق می‌کند و می‌تواند آسیب‌های جزئی را به دوره‌های خونریزی جدی تبدیل کند.