آیا دلستر بهتر و کم ضررتر از نوشابه است؟

آیا دلستر در مقایسه با نوشابه ضرر کمتری برای بدن دارد؟

زندگی رنگی | انواع نوشابه های گازدار حاوی قند بالایی هستند که برای سلامتی بسیار مضر است اما در این میان برخی معتقدند نوشیدنی هایی مانند انواع دلسترها می‌توان ضرر کمتری برای بدن داشته باشد و حتی برخی حس اعتماد بیشتری به این دسته از نوشیدنی ها دارند و آنها را به طور کلی بی خطر می دانند. در این گزارش تلاش شده است تا به این سوال پاسخ دهیم که آیا دلستر نسبت به نوشابه ها ضر کمتری دارند؟

واقعیت این است که هرچند هر دو نوشیدنی دارای مقادیر زیادی قند هستند اما به‌طور کلی، دلستر در مقایسه با نوشابه انتخاب سالم‌تری محسوب می‌شود. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

کالری و قند

دلستر به‌طور قابل‌توجهی کالری و قند کمتری نسبت به نوشابه دارد.در برخی از انواع دلستر، قند به‌طور طبیعی طی فرآیند تخمیر توسط مخمرها تجزیه می‌شود و در نتیجه قند کمتری باقی می‌ماند.نوشابه‌ها، به‌ویژه انواع مشکی، سرشار از قندهای تصفیه‌شده یا مصنوعی هستند که می‌توانند منجر به افزایش وزن، چاقی و سایر مشکلات سلامتی شوند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

دلستر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و پتاسیم است.این ویتامین‌ها نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن مانند سیستم عصبی، متابولیسم انرژی و سلامت قلب و عروق دارند.نوشابه‌ها به‌طور کلی فاقد ویتامین و مواد مغذی بوده و یا مقدار کمی از آن‌ها را دارا هستند.

تاثیر در گوارش

دلستر می‌تواند به هضم غذا کمک کند و به عنوان منبعی از پروبیوتیک عمل کند که برای سلامت روده مفید است.

نوشابه‌ها می‌توانند باعث نفخ، سوءهاضمه و سایر مشکلات گوارشی شوند.

مصرف زیاد نوشابه باعث کم‌آبی بدن، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی مرتبط است.

هشدار جدی

اگرچه دلستر سالم‌تر از نوشابه است، اما همچنان کالری و قند دارد.مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود.

بهترین گزینه برای سلامتی، نوشیدن آب به عنوان نوشیدنی اصلی است.می‌توانید دلستر را به عنوان یک نوشیدنی جایگزین偶尔 مصرف کنید، به خصوص در زمانی که به دنبال جایگزینی برای نوشابه هستید.