هشدار تب دانگی/ ثبت وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور

وزارت بهداشت از وجود پشه آئدس در ۶ استان کشور خبر داد.

زندگی رنگی به نقل از تسنیم | معاون وزارت بهداشت درباره شیوع تب دانگی گفت : وجود پشه آئدس که عامل تب دنگی است، در ۶ استان ثابت شده اما گزارشی مبنی بر آلودگی ناشی از این بیماری در کشور ارائه نشده است.

با بارندگی شدیدی که طی ایام اخیر در دبی اتفاق افتاد و ماندن آب، در سطح محلات این منطقه سبب انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در کشور امارات شد و به دنبال این موضوع تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دبی به سر می‌برند نیز به این بیماری دچار شدند.

تلاش کردیم افراد مبتلا به این ویروس را شناسایی کنیم تا مانع ورود بیماری تب دنگی به کشور شویم.

تب دانگی چیست؟

تب دانگی، که با نام تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌های آلوده به ویروس دانگی منتقل می‌شود. این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری شایع است و می‌تواند به شکل‌های خفیف تا شدید بروز کند. چهار سروتیپ مختلف از ویروس دانگی وجود دارد، به این معنی که فرد می‌تواند چهار بار به این بیماری مبتلا شود.

علائم تب دانگی

علائم تب دانگی معمولاً 4 تا 10 روز پس از گزش پشه آلوده ظاهر می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

تب بالا

سردرد شدید

درد پشت چشم‌ها

درد شدید در مفاصل و عضلات (که به همین دلیل به آن تب استخوان‌شکن گفته می‌شود)

خستگی شدید

تهوع و استفراغ

راش‌های پوستی

اشکال شدید تب دانگی

در برخی موارد، تب دانگی می‌تواند به شکل شدیدتر تبدیل شود، که به آن "تب دانگی شدید" یا "سندرم شوک دانگی" گفته می‌شود. این حالت می‌تواند باعث خونریزی، افت فشار خون و در نهایت مرگ شود. این اشکال شدید بیشتر در افرادی دیده می‌شود که برای دومین بار یا بیشتر به یک سروتیپ مختلف از ویروس دانگی مبتلا می‌شوند.

درمان تب دانگی

هیچ داروی خاصی برای درمان ویروس دانگی وجود ندارد و درمان به صورت حمایتی است. این شامل موارد زیر می‌شود: استراحت کافی نوشیدن مایعات به مقدار زیاد برای جلوگیری از کم‌آبی مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد و تب (مانند استامینوفن) باید از مصرف آسپیرین و ایبوپروفن اجتناب کرد، زیرا می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

پیشگیری

بهترین راه پیشگیری از تب دانگی جلوگیری از گزش پشه‌ها است. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:- استفاده از پشه‌بند در هنگام خواب- استفاده از مواد دافع حشرات- پوشیدن لباس‌های بلند و سبک- از بین بردن محل‌های تولید مثل پشه‌ها مانند آب‌های راکد