12 خاصیت فوق العاده بارهنگ/ این دانه های ریز معجزه کبد و معده است

بارهنگ یا پلانتین (Plantago) که به‌طور رایج در طب سنتی استفاده می‌شود، دارای خواص دارویی متعددی است.

زندگی رنگی | بارهنگ دانه هایی معجزه گر است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه درد معده و بیماری های گوارشی سفارش شده است.

بارهنگ یا پلانتین (Plantago) که به‌طور رایج در طب سنتی استفاده می‌شود، دارای خواص دارویی متعددی است. این گیاه به دلیل ترکیبات فعال و متنوع خود می‌تواند در بهبود بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مفید باشد. در زیر به برخی از خواص بارهنگ اشاره شده است:

1. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده

بارهنگ حاوی ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و تانن‌ها است که دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده هستند. این گیاه می‌تواند در درمان التهابات پوستی، زخم‌ها و عفونت‌های پوستی مفید باشد.

2. تسکین مشکلات گوارشی

بارهنگ می‌تواند در بهبود مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال و یبوست مؤثر باشد. ترکیبات موسیلاژ موجود در برگ‌های بارهنگ به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کنند و به بهبود حرکات روده کمک می‌کنند.

3. کاهش سرفه و مشکلات تنفسی

این گیاه می‌تواند در کاهش سرفه، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی مفید باشد. بارهنگ می‌تواند به عنوان یک خلط‌آور طبیعی عمل کند و به تسهیل خروج خلط از دستگاه تنفسی کمک کند.

4. بهبود سلامت پوست

استفاده از بارهنگ می‌تواند در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی مؤثر باشد. این گیاه به تسکین پوست آسیب دیده و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

5. کمک به درمان زخم‌ها و جراحات

بارهنگ به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی خود می‌تواند در بهبود زخم‌ها و جراحات مؤثر باشد. استفاده موضعی از عصاره یا خمیر برگ‌های بارهنگ بر روی زخم‌ها می‌تواند فرآیند بهبود را تسریع کند.

6. تقویت سیستم ایمنی

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در بارهنگ می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها مؤثر باشند.

7. کاهش التهابات دهان و گلو

غرغره کردن با دم‌کرده بارهنگ می‌تواند در کاهش التهابات دهان و گلو مؤثر باشد و به تسکین گلودرد و التهاب‌های لثه کمک کند.

8. خواص دیورتیک (ادرار آور)

بارهنگ دارای خاصیت دیورتیک است که می‌تواند به افزایش حجم ادرار و بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کند و در دفع سموم از بدن مؤثر باشد.

9- خواص بارهنگ برای کبد

یکی از خواص بارهنگ برای کبد چرب، خاصیت سم زدایی قوی بارهنگ است. بارهنگ با سم زدایی از کبد به درمان کبد چرب کمک می‌کند. همچنین اسید اولیانولیک موجود در بارهنگ خاصیت ضد ویروسی دارد و از ابتلا کبد به هپاتیت جلوگیری می‌کند.

10- خواص بارهنگ برای مو

طب سنتی معتقد است که بارهنگ برای سلامت مو‌ها مفید و موثر است. آب برگ بارهنگ و ساقه بارهنگ را با سرکه ترکیب کنید و به‌صورت روزانه برای مو‌های خود استفاده کنید. همچنین عصاره بارهنگ می‌تواند موجب درمان پوسته و شوره سر می‌شود.

11- خواص بارهنگ برای پوست

برگ بارهنگ خمیر شده می‌تواند درمانی برای آفتاب سوختگی و التهاب و قرمزی ناشی از آن باشد. همچنین با استفاده از برگ بارهنگ خمیر شده می‌توان به رفع التهاب جوش و آکنه و درمان نیش حشرات کمک کرد. از خواص بارهنگ می‌توانیم به خاصیت ضد میکروبی و ضد آنتی اکسیدانی آن اشاره کنیم که از این طریق مانع عفونت زخم‌ها می‌شود.

12- خواص بارهنگ برای دستگاه تنفسی

از خواص بارهنگ می‌توانیم به سم‌زدایی آن اشاره کنیم. بارهنگ با سم‌زدایی موجب پاکسازی دستگاه تنفسی هم می‌شود.دمنوش لاغری بارهنگ و بخور بارهنگ می‌توانند به تنفس بهتر و راحت‌تر کمک کنند. از دیگر خواص بارهنگ این است که از دانه بارهنگ در تهیه داروی ترکیبی چهارتخم در طب سنتی استفاده می‌کنند. که نشان از خواص بارهنگ برای سرفه است. این داروی‌ گیاهی چهار تخم برای درمان سرفه‌‌های خشک به ویژه سیاه سرفه استفاده می‌شود.