مقایسه شاهین با سوگلی ایران خودرو / شاهین بخریم یا پژو 207؟

ار بین خرید شاهین و 207 شک دارید بهتر است برای تصمیم بهتر این مطلب را بخوانید.

زندگی رنگی به نقل از آخرین خودرو| شاهین و پژو ۲۰۷ دو خودرو از دو خودروساز دولتی هستند که در یک رده قیمتی قرار دارند و ما در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

شاهین و پژو ۲۰۷ در بازار محدود نه چندان متنوع خودروهای اقتصادی ایران بسیار پرطرفدار هستند و با توجه به نبود خودروهای مطرح خارجی در رنج قیمتی خود، جزو بازیگران اصلی بازار به حساب می‌آیند. به دلیل نزدیک بودن محدوده قیمتی این دو خودرو در بازار، حالا سدان شاهین سایپا و پژو ۲۰۷ هاچبک ایران خودرو رقبای سختی برای هم هستند و دو گزینه مناسب برای بسیاری از مشتریان با توان مالی متوسط محسوب می‌شوند.

اگر در خرید یکی از این دو خودرو تردید دارید و نمی‌دانید کدام بهتر است، مطلب مقایسه شاهین با ۲۰۷ اطلاعات دقیق‌تری در مورد نقاط ضعف و قوت این دو ماشین و دلایل خرید یا نخریدن آنها به شما ارائه می‌دهد.

درباره شاهین و پژو ۲۰۷

شرکت سایپا برای اینکه رقیبی مناسب برای محصولات ایران خودرو به میدان بفرستد، پروژه رهام را در سال ۹۷ رونمایی کرد اما طی سال ۹۸ نام آن را به شاهین تغییر داد تا یادآور حفاظت از محیط زیست کشورمان باشد. گفته می‌شود شاهین سایپا بر پلتفرم یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس توسعه پیدا کرده که حالا با نام پلتفرم ملی SP در کشور بومی‌سازی شده است. ابتدا قرار بود موتور برلیانس H300 روی شاهین قرار گیرد، اما به دلیل شروع تحریم‌ها، سایپا تصمیم گرفت تا موتور توربوشارژ شده تیبا را روی اتاق شاهین بگذارد.

پژو ۲۰۷ نیز که در ایران موجود است در واقع نسخه به‌روز شده پژو ۲۰۶ بوده و با ۲۰۷ اصلی فرانسوی تفاوت زیادی دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ توسعه داده شده و شرکت ایران خودرو از حوالی سال ۸۹ به عرضه آن در کشور مشغول است و با وجود یکی دو مرتبه وقفه، همچنان تولید آن در قالب تیپهای مختلف ادامه دارد.

مقایسه طراحی شاهین و پژو ۲۰۷

بعد از مدت‌های طولانی که شرکتهای ایرانی تلاش چندانی برای ارتقای طراحی ظاهری محصولات خود انجام نمی‌دادند، سایپا با یک محصول نسبتاً زیبا و کاملاً جدید به بازار آمد و سدان‌های قدیمی ایران خودرو را حداقل از لحاظ ظاهری تاحد زیادی به چالش کشید. طراحی شاهین به عنوان یک خودروی اقتصادی امروزی، جذابیت و ظرافت بالایی دارد و در مقایسه با محصولاتی همچون سورن یا حتی دنا پلاس، هماهنگی چشم‌نواز و زیبایی بالاتری در نواحی مختلف بدنه را به نمایش می‌گذارد. صرفاً طرح چراغ‌های عقب آن می‌توانست بسیار امروزی و هماهنگ‌تر با نمای جلو باشد که متاسفانه اینطور نشده است.

پژو ۲۰۷ نیز طرفداران زیادی در ایران دارد و علی‌رغم عدم همخوانی طرح چراغ‌های جلو با کاسه چراغ‌های عقب، در مجموع طراحی زیبا، جوان‌پسند و خانوادگی را به نمایش می‌گذارد. بنابراین بسته به سطح سلیقه و نوع نیازهای بصری شما، هر دو خودرو جزو ماشین‌های تقریبا زیبای بازار ما هستند و به طور دقیق نمی‌توان یکی را بر دیگری از نظر طراحی ظاهری برتر دانست.

مقایسه مشخصات فنیمقایسه شاهین و ۲۰۷ از نظر فنی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند روی انتخاب مشتریان تاثیر اساسی بگذارد. چرا که در یک سمت میدان شاهین با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ قرار گرفته است که قطعا حساسیت بالاتری در بحث نگهداری، کیفیت بنزین و نوع روغن طلب می‌کند. در نتیجه، افرادی که می‌خواهند یک موتور بی‌دردسر و تا سال‌ها بدون مشکل در اختیار داشته باشند، احتمالا موتور شاهین خیلی به درد آنها نخواهد خورد.

در طرف دیگر، پژو ۲۰۷ با موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ TU5 حضور دارد. این موتور سال‌های سال در بازار ایران وجود داشته و علی‌رغم افت کیفی که در نمونه‌های جدید آن به وضوح مشاهده می‌شود، اما باز هم می‌شود گفت دوام فنی نسبتاً قابل قبولی ارائه می‌دهد و اگر در فرایند ساخت آن مشکل غیرعادی وجود نداشته و یا قطعه معیوب از همان ابتدا روی موتور قرار نگرفته باشد، این پیشرانه احتمالاً تا چندین سال بدون مشکل اساسی شما را همراهی خواهد کرد. بنابراین اگر دوام موتور و دردسرهای کمتر در فرایند نگهداری فنی از خودرو برای شما بسیار مهم است، پس موتور پژو ۲۰۷ احتمالاً گزینه بهتر و با استهلاک کمتر برای شما خواهد بود.

اما از بحث دوام و استهلاک موتورها که بگذریم، در بحث توان خروجی هر دو موتور تقریباً در یک رنج ظاهر شده و توانی تقریباً مشابه ارائه می‌دهند. بر این اساس، حداکثر قدرت موتور شاهین برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است. موتور پژو ۲۰۷ نیز قدرتی برابر ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ارائه می‌دهد که همچون شاهین، به واسطه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی راه خود را به سمت چرخ‌های جلو پیدا می‌کند.

اگر شتاب و هیجان بالاتری می‌خواهید، قطعاً پژو ۲۰۷ به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، می‌تواند شتاب و هیجان سواری بیشتری در اختیار شما بگذارد. طبق تست‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ هاچبک دنده‌ای در شرایط استاندارد چیزی حدود ۱۱.۶ ثانیه است، اما شتاب صفر تا صد شاهین به حدود ۱۳.۵ ثانیه می‌رسد. میزان مصرف سوخت شاهین نیز برابر ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما مصرف سوخت پژو ۲۰۷ دنده‌ای تقریباً برابر ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، وضعیت هندلینگ و پایداری شاهین و همچنین فرمان‌پذیری آن نسبت به ۲۰۷ است که تقریباً برتری دارد. چرا که اولاً شاهین دارای بدنه سدان با ابعاد بزرگتر و پهنای بیشتر است که باعث می‌شود پایداری آن در پیچ‌ها افزایش پیدا کند. همچنین به دلیل قدرت بیشتر موتور نسبت به وزن در پژو ۲۰۷، احتمال وقوع کم‌فرمانی هنگام گذر سریع و پرشتاب از پیچ‌ها، بالاتر می‌رود.