خطرات مواد شوینده

هشدار جدی! مواد شوینده یک بمب بی‌صدا است/ اگر کودک با شوینده مسموم شد چکار کنیم؟/نکاتی مهم درباره شوینده‌ها

شوینده‌ها محصولات شیمایی برای از بین بردن آلودگی است اما در بعضی مواقع این نابودکننده آلودگی‌ها می‌شوند قاتل جان و آرامش؛ برای همین اگر این نکات رعایت نشود می‌تواند حسابی دردسر ساز شود.
هشدار جدی! مواد شوینده یک بمب بی‌صدا است/

وارد هر خانه‌ای که بشوید در دستشویی‌ها، کابینت‌ها و ... می‌توانید صفی از انواع شوینده‌ها ببینید؛ شوینده‌هایی که به ظاهر تنها برای پاکیزه کردن محل زندگی به وجود آمده‌اند اما غافل از آنکه بعضی مواقع می‌توانند نقش یک سم بسیار قوی و کشنده را بازی کنند به این معنا که اگر بگوییم در خانه بمب شیمیایی بی‌صدا انبار کرده‌ایم پر بیراه نگفته‌ایم.

تركیب مواد شوینده یا پاك كننده ها با مواد سفیدكننده در فضای كوچكی مانند حمام یا دستشویی خطرناك است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی تركیب این مواد، گازكلر آزاد می شود و با رطوبت مخاط دهان اسید كلریدریك ایجاد می كند كه بسیارقوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای كوچك علایم شدید تنفسی ایجاد می كند.بدترین شكل استفاده از مواد پاك كننده و شوینده آن است كه آنها را با آب گرم مخلوط كنند یا ازآنها در محیط های بسته ای كه بخار آب وجود دارد، استفاده شود.پیشنهاد می گردد از مواد شوینده و پاك كنندهای استفاده شود كه آسیب كمتری می رساند، مثلا استفاده از پودرهای شوینده كه آنزیم هم دارند، بسیار ایمن تر از استفاده از مواد سفیدكننده ای است كه بخار دارد.

  • ضرورت دارد از پاك كننده های مجاز استفاده شود. از مصرف مواد شوینده و پاك كننده ها در فضاهای بسته خودداری كنید. بخار متصاعد شده از تركیب جوهرنمك و وایتكس برای چشم، پوست و ریه خطرناك است و باید از تركیب این دو ماده پرهیز گردد. هنگام شستشوی حمام و دستشویی از ماسك های محافظ استفاده كنید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن كنید تا جریان هوا برقرار شود
  • .بسیاری ازمواد ضدعفونی كننده به راحتی از ماسك های كاغذی عبورمی كنند و می توانند موجب آسیب به ریه شوند.
  • تهویه مناسب محل، روشن كردن هواكش و بازكردن پنجره ها، استفاده نكردن از محلول های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و پیشگیری از این مشكلات كمك كند. پوشیدن دستكش و ماسك هنگام استفاده از محصولات سوزاننده ضروری است.
  • استفاده از مواد شوینده شیمیایی ممكن است باعث تشدید بیماری های قلب، عروقی و ریوی شود.
  • موادشوینده شیمیایی برای زنان باردار، افراد مسن و كودكان بیشتر آسیب رسان است.
  • مطمئن شوید كه استفاده، نگهداری و دفع موادشیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است.
  • مواد خطرناك باید درمكانی دور از دسترس بچه ها نگهداری شوند. در محصولات شیمیایی و پاك كننده ها را محكم ببندید. فرآورده های حاوی موادشیمیایی پر خطر را در ظروف ویژه نگهداری كنید. هرگز برچسب روی ظروف موادشیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچارپوسیدگی شده مجدد روی آن برچسب بزنید.

چند اقدام ضروری در مسمومیت های ریوی

اولین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، چرا كه استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می كند و باعث ایجاد آرامش می شود. استفاده از بخور، به خصوص بخور سرد بسیار كارآمد است و خودداری از صحبت كردن، مفید است. ارجاع هر چه سریعتربه پزشك یا تماس با اورژانس ضروری است .

آسیب ناشی از مواد شوینده بر چشم

انواع مواد شیمیایی می توانند به چشم آسیب برسانند، مواد شوینده و رنگبر از جمله خطرناكترین مواد برای چشم به شمار می روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم می كند و حتی در موارد شدیدتر می توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند.مواد شوینده همچنین می توانند موجب ایجاد زخم های شدید در پلك شده، چسبندگی های كره چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد ممكن است آن قدر جدی باشد كه بینایی به طور كامل از بین برود. بنابراین استفاده از عینك حفاظتی برای كاهش آسیب چشم ها توصیه می شود.

اگر كودكان با مواد شوینده مسموم شدن، چه كار كنیم؟

كودكان به علت كنجكاوی ممكن است در تماس با این مواد قرارگیرند، بی دقتی و سهل انگاری در استفاده، نگهداری یا جابه جا كردن مواد پاك كننده و سفیدكننده كودكان را درمعرض خطر قرارمی دهد. مصرف اتفاقی این مواد به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش منجر می شود و عمل بلع را با مشكل مواجه می كند: لذا اکیدا توصیه می گردد محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری كنید. هیچگاه این مواد را در ظروف مواد خوراكی (مانند بطری نوشابه ) نگهداری نكنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط كودكان می شود.والدین درصورت مسمومیت خوراكی فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نكنند، زیرا این كار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش می شود. بلافاصله دهان كودك را شست و شو داده، كودك آب نخورد چون وقتی ماده شوینده با آب تركیب می شود، جذب آن سریعترمی شود وو ضعیت بدتر می شود. بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراكز درمانی با خوراندن شیر عمل رقیق سازی انجام شود.