چگونه مانع سیگاری شدن فرزندمان شویم؟/ رفتار با نوجوان سیگاری

چگونه از سیگاری شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟/ نکات کلیدی برای والدین

سیگاری شدن فرزند به ویژه نوجوان یکی از نگرانی‌هایی است که اغلب خانواده‌ها (اگر نگوییم همه آنها) همواره آن را با خود به دوش می‌کشند؛ نوجوانی که حساس‌ترین دوره زندگی خود را سپری می‌کند درمعرض انواع خطرات قرار دارد که سیگار یکی از آنهاست و البته چه کسی است که نداند همین یک پُک سیگار می‌تواند چه دروازه‌های خطرناکی را به روی فرزند نوجوانمان باز کند.
چگونه از سیگاری شدن نوجوان جلوگیری کنیم؟

""سیگار کشیدن فرزند" یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها و شاید بهتر باشد بگوییم بزرگ‌ترین وحشت والدین درمورد تربیت فرزندانشان باشد و طبیعتا این تصور که سیگار کشیدن نوجوانان می‌تواند دروازه‌ای به سمت اعتیاد و گرایش آنها به مواد مخدر باشد. اینکه باید چه رفتاری در پیش گرفت تا مانع سیگاری شدن فرزندمان شویم یا اگر متوجه شدیم فرزندمان به سمت سیگار گرایش پیدا کرده است باید چه رفتاری نشان دهیم و چطور مانع بروز یک قدم خطرناک‌تر یعنی گرایش آنها به مواد مخدر و در نهایت اعتیاد شویم.

چطور مانع "سیگاری شدن" فرزند نوجوان شویم

توجه و نگرانیتان در مورد جلوگیری از سیگاری شدن فرزند نوجوان قابل درک است. اینکه به دنبال راه‌هایی برای کمک به فرزندتان در پیشگیری از سیگاری شدن هستید، نشان از مسئولیت. پذیری و اهمیتی است که به سلامت و خوشبختی او می‌دهید.

نقش کلیدی خانواده

پدر و مادر اولین نقش و محوری‌ترین نقش را در این رابطه دارند البته باید این نکته کلیدی را گوشزد کرد که نمی‌توان در سیگاری شدن نوجوانان انگشت اتهام را به سمت والدین گرفت و آنها را عامل مستقیم این موضوع دانست و تنها به عنوان یکی از عوامل تحریک کننده یا پرهیزدهنده می‌تواند مورد برررسی قرار بگیرد. در این راستا اولین موضوعی که مورد توجه قرار می‌گیرد رابطه با نوجوان است؛ برقراری یک رابطه دوستانه با فرزند می‌تواند این حس اطمینان را به او بدهد که بزرگترین پناهگاه داخل خانه پیدا می‌شود و در نتیجه نوجوان راحت‌تر آنچه را که بیرون از خانه برایش اتفاق می‌افتاد و حتی آنچه در حلقه دوستان می‌گذرد را با شما در میان می‌گذارد و این یعنی یک فرصت طلایی برای کنترل فرزند البته کنترل نه به معنای پلیس و آمرانه بلکه مراقبت از او درحالی که دوشادوش نوجوانتا در حرکت هستید. در همین میدان ارتباطات، شما می‌توانید درراستای هشدارها نسبت به سیگار ظریف و دقیق باشد

مراقب میدان مین باشید

در اکثر اوقات وقتی والدین متوجه سیگار کشیدن فرزند نوجوانشان می‌شوند تماما با قوای قهریه وارد میدان می‌شوند و این موضوع را عاملی برای دور کردن او از سیگار می‌دانند درحالی که نه تنها این مسئله کارساز نخواهد بود بلکه نقشی کاملا مخرب و تحریک کننده دارد. در این زمان نکته اصلی این است که به خود مسلط باشید و با تعامل بیشتر سعی کنید او را نسبت به عواقب کار آگاه کنید. یادتان باشد دوران نوجوانی مانند یک میدان مین می‌ماند که گام‌های اشتباه می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد .

خانواده‌های هوشیار باید با آگاهی از شرایط ویژه این دوره، همواره مراقب فرزندان نوجوان خود باشند. موقعیت حساس شأن را درک کنند و هرچه بیشتر آنها را در پناه خود بگیرند. وقتی که مشکلات نوجوان در محیط خانه و در جمع صمیمی خانواده بدون ترس از تنبیه و شماتت مطرح شود و از طریق راه حل‌های منطقی والدین رفع گردد، دیگر نیازی به حضور و دخالت دوستان و همسالان نیست.

نقش تربیتی خانه و خانواده به عنوان محیطی که فرزندان بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانند تا جایی مهم است که به جرأت می‌توان گفت، منشأ تمام موفقیت‌ها و شکست‌ها را باید در شیوه تربیتی خانواده‌ها جستجو کرد. والدین باید هوشیار باشند و ارتباطات، رفتار و آمد و شدهای نوجوان خویش را تحت نظر بگیرند، و اگر احساس کردند بلای مهلک سیگار، گریبان فرزندانشان را گرفته با سعه صدر و بدون فوت وقت این نطفه شوم را خفه کنند.

آموزش قبل از سن ۱۵ سالگی، تلاش برای کاستن فشارهای روانی، تشویق و تقویت به موقع موفقیت‌ها، فراهم کردن تفریحات سالم و سازنده و درونی کردن ارزش‌ها در پیشگیری از روی آوردن نوجوان به سیگار تأثیر زیادی دارد.

3 نکته کلیدی برای جلوگیری از سیگار کشیدن نوجوانان

1. بحث با فرزندتان: برقراری ارتباط با فرزندتان و بحث با او درباره خطرات سیگار و دلایلی که باعث می‌شود این عادت را داشته باشند، می‌تواند مؤثر باشد. به فرزندتان توضیح دهید که چگونه سیگار بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارد و چقدر آسیب‌های جدی می‌تواند به آنها وارد کند. همچنین، از ارائه اطلاعات علمی و داده‌های آماری مربوط به اثرات سیگار بر سلامت استفاده کنید.

2. نقش مثبت شما: به عنوان والد، بهترین نمونه برای فرزندتان هستید. اگر خودتان سیگار نمی‌کشیدید، احتمالاً فرزندتان نیز در این مورد تصمیم‌گیری مثبتی بگیرند. به عنوان مدل نقش، نشان دهید که چگونه بدون سیگار زندگی می‌کنید و از سلامت خود مراقبت می‌کنید.

3. آموزش‌های مدرسه: اطمینان حاصل کنید که مدارس و مراکز آموزشی که فرزندتان به آنها می‌رود، آموزش‌های مربوط به خطرات سیگار و اعتیادهای مختلف را در برنامه‌هایشان دارند

.